יום שני, 12 בספטמבר 2011

האם צרכנים ישלמו יותר עבור אפנה 'אחראית'?

מחקר חדש שפורסם לאחרונה מצא שכן! אבל...

המחקר שנערך באוניברסיטת מיזורי בארה"ב מצא שצרכנים מוכנים לשלם בין 15 ל- 20 אחוז יותר על ביגוד שהם יודעים בודאות, שיוצר בצורה אחראית לסביבה ולחברה. שימו לב, שמילת המפתח היא - ודאות...
ממצא נוסף של המחקר הוא שצרכנים נוטים להיות סקפטים באשר להצהרותיהם של חברות בכל מה שנוגע לשקיפות ואחריות חברתית-סביבתית. אחרי שנים של פריחה בתחום הירוק בו הצרכנים פחות או יותר האמינו לכל הצהרה ירוקה של חברות, האמון התדרדר.


Greenwashing...
הצרכנים כבר לא לוקחים כמובן מאליו כל כתבה בעיתון על חברה שכל מה שהיא עושה זה לתקן את הסביבה... מה שנקרא - Greenwashing. הם רוצים לראות הסברים מפורטים על כל פריט שהם קונים בתגיות ובחנויות עצמן כדי שיוכלו ללמוד בעצמם על המוצר ולקנות רק כשהם בטוחים שהם מקבלים את הערך המלא עליו הם משלמים (כולל אחריות ושקיפות אמיתיים).

צרכנים היום מתחילים להיות יותר ויותר מודעים ומלומדים בנושא של קניה ושימוש במוצרים "אחראים", זה כולל מודעות לשרשרת האספקה על כל חלקיה - שימוש בחומרי גלם אחראים לסביבה ולחברה, תהליך ייצור שאינו מזיק לסביבה, אחריות כלפי עובדים, הפצה ושת"פ עם חנויות וחברות אחריאיות ועוד...
בתעשיית האפנה שרשרת זו קשה יותר לפיצוח ולאיסוף מידע ע"י הצרכן, זאת משום ששלבים שונים בייצור מתרחשים על פני מדינות רבות ולצרכן כמעט בלתי אפשרי לעקוב אחר כל החברות שלוקחות חלק בתהליך.
כדי לשמור על יחסי האמון עם הצרכנים, חברות היום חייבות להיות יותר שקופות לגבי תהליכים אלו ולספק את כל האינפורמציה לצרכן.

מחקר זה מחזק את מה שכבר נאמר כאן שוב ושוב - שקיפות היא עמוד תווך ביחסים שבין חברה לציבור או לצרכן.
נייקי ופומה לא היו צריכות לעבור משבר אמון כדי לכונן מדיניות ייצור חדשה. לאחר שבתחילת הקיץ Greenpeace, ביוזמה שנקראת DETOX, "אתגרו" חברות אפנה גדולות להפחית לאפס את פליטת החומרים המסוכנים בכל שרשרת האספקה שלהן, ולפני שהצרכנים הספיקו להגיד 'חרם', יצאו נייקי ופומה (ובעקבותיהן גם אדידס) עם התחייבויות לשפר את הייצור ושרשרת האספקה עפ"י דרישה זו ולפעול בצורה שקופה לאורך כל הדרך.



ניתן לקרוא עוד על נייקי ופומה כאן.

איריס רקוביצקי
ביונדביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה