יום חמישי, 8 בספטמבר 2011

ישראל מפסידה לדרום אפריקה בשקיפות 43 : 73

מדד השקיפות של ביונד ביזנס שמוכר לכולנו מישראל, יוצא השנה אל מחוץ לגבולות המדינה הקטנה שלנו על מנת לבחון את רמת השקיפות החברתית סביבתית של חברות מובילות במדינות שונות בעולם, ועל הדרך - להשוות את רמת השקיפות בעולם הגדול לזו שקיימת בישראל... וזה לא מחמיא במיוחד לישראל...

בחודש אוגוסט ביצענו את מדד השקיפות בקרב 25 חברות מובילות בדרום אפריקה, ומצאנו רמת שקיפות של 73% (!) - רמה המשאירה את החברות הישראליות רחוק מאחור. המדד בישראל, שנערך בחודש מרץ מצא כי רמת השקיפות המשוקללת בין 100 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה בת"א (ת"א 100), היא 35% - ציון נכשל לשקיפות של העסקים המובילים בישראל. מתוך 100 החברות, 25 החברות הגדולות ביותר מפגינות 48% שקיפות.



לא רק בתוצאה הסופית יש הבדל משמעותי בין המדינות, אלא גם בפריסה של החברות על פני "מדרגות השקיפות". קו ה- 50%, אשר כמו בבי"ס, מהווה ציון "עובר" במדד מדגים טוב את הטרנד בשתי המדינות - בישראל, רק 36% מבין 25 החברות המובילות מפגינות מעל 50% שקיפות, ואילו בדרום אפריקה הרוב המוחלט (92%) מקבלות הרבה מעבר לציון עובר.

גורם התורם לאחוז השקיפות הגבוה של החברות הדרום אפריקאיות הוא דוח האחריות התאגידית.

במדד השקיפות הדרום אפריקאי מצאנו כי לכל החברות המשתתפות יש דוח אחריות תאגידית, בעוד שבישראל רק 52% מ- 25 החברות הגדולות (14% מתוך כל ה-100) מדווחות. חברות הנסחרות בבורסת יוהנסבורג מחויבות לדווח על נושאי אחריות תאגידית לצד הדיווח הפיננסי, ומכאן נובע אחוז הדיווח המושלם.

ברמת השקיפות על פי מגזרי עסקים ניתן לראות שוני רב גם כן בין ישראל לדרום אפריקה, שם המגזר המוביל הוא הכרייה. כל החברות במדד השייכות למגזר זה מדווחות ברמת השקיפות הגבוהה ביותר - GRI רמה A, ולכן מקבלות נקודות זכות שמעלות משמעותית את הדירוג שלהן במדד. בישראל המגזר המוביל הוא הבנקים, ואילו המגזר הכי קרוב לכרייה בארץ - קידוחי נפט וגז (שהוא גם בין השנויים במחלוקת) - דווקא מראה רמת שקיפות נמוכה של 4%.

איליין כהן, מנכ"לית ביונדביזנס: "מדד השקיפות הוא אחד הכלים היחידים למדידת אחריות תאגידית, שמאפשר להשוות חברות על פני סקטורים שונים ומדינות שונות. זאת מכיוון שלכל חברה, בכל מדינה ובכל סקטור, יש את הפרשות להפגין שקיפות. אנו רואים במדד השקיפות כלי גלובלי אשר יכול לעודד ולדחוף חברות לביצועי אחריות תאגידית טובים יותר." במסגרת זו של מדד השקיפות "going global" אומצה מתודולוגית מדד השקיפות על ידי ארגון אחריות תאגידית במזרח אירופה, אשר בוחן בימים אלו את רמת השקיפות של חברות מובילות ברומניה, אוקראינה ורוסיה. כמו כן, בחודשים הקרובים נערוך כאן בביונדביזנס, את מדד השקיפות במדינות נוספות בעולם.

ובנימה מקומית

תוצאות מדד השקיפות בישראל והפער הרב בין מצב השקיפות בישראל למדינות אחרות (דרום אפריקה במקרה זה)
אינם מפתיעים, בעיקר כשבוחנים מקרוב את אירועי החודשיים האחרונים שכללו חרם צרכנים ומטחי האשמות לעבר החברות המובילות (והשולטות) בשוק. אירועים אלה רק הדגישו את חוסר האחריות והשקיפות של חברות אלו כלפי הצרכנים אשר מממנים את פעילותן, ואשר מתבטאים בניתוק שלהן מהציבור.
נקווה שבעקבות המחאה החברתית, במדד השקיפות 2012 נמצא שיפור באחריות ובשקיפות של החברות המובילות המשפיעות כל כך על חיינו...


איריס רקוביצקי
ביונדביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה