יום ראשון, 17 ביוני 2012

מי אמר שאין כסף באחריות תאגידית?

כל מי שקצת מתעניין ומתעדכן בעולם האחריות התאגידית יודע שאחת הדוגמאות להתנהלות אחראית, אסטרטגיה ברת קיימא והצלחה עסקית היא חברת Marks & Spencer הבריטית.
מאז 2007 עובדת החברה על פי החברה תכנית אחריות תאגידית מפורטת הנקראת Plan A, ושכוללת ניהול אחראי של כל פעילויות הארגון וספקיו.

בדוח האחריות התאגידית האחרון של החברה, אשר התפרסם ביוני,
How We Do Business Report 2012 , סוקרת החברה בשקיפות כמעט מלאה (רמהB  של ה- GRI) את פעילותיה והישגיה בתחום זה בחמש השנים האחרונות, מאז הושקה התכנית.

לפני שנראה מה אפשר להשיג אם באמת מנסים... הנה סקירה קצרה על Marks & Spencer לטובת מי שקצת פחות מכיר:
  • Marks & Spencer היא רשת חנויות המוכרת בגדים, מוצרים לבית ומזון איכות.
  • רווחי הקבוצה כולה ב- 2011:  9.9 מיליארד פאונד (15.5$ מיליארד).
  • 21 מיליון לקוחות מבקרים בחנויות החברה בכל שבוע
  • לחברה יותר מ- 2,000 ספקים ברחבי העולם
  • מעסיקה יותר מ-81,000 עובדים בבריטניה ובעולם.
ב- 2007, כשהושקה Plan A הציבה Marks & Spencer 100 יעדים בנושאי חברה, סביבה, התנהלות עם ספקים ועובדים ועוד. מאז, עובדת החברה בכל ממשקיה להטמעת ערכי הקיימות ולהשגת היעדים. כיום יש לחברה מערך אחריות תאגידית חזק ומוטמע היטב אשר כולל את כל עובדי החברה, מהמוכרים בחנויות, עובדי המחסן ועד להנהלה הבכירה.
כמו כן, החברה דואגת לערב את קהל לקוחותיה ולהטמיע גם בהם התנהגויות חדשות ואחראיות יותר. מעורבות ומחויבות כלל העובדים ועירוב הלקוחות בתהליך הן כנראה הסיבות העיקריות לכך שהחברה מצליחה להשיג את מירב היעדים.

אז איפה הם עומדים?
  • 138 מ- 180 היעדים שהוצבו החל מ- 2007, הושלמו. כולל מחזור הפסולת (100% מחזור בכל פעילות החברה) והסמכת החברה כמאוזנת פחמנית.
  • 30 יעדים נמצאים בתהליך
  •  אי עמידה בזמנים שנקבעו ב- 6 יעדים
  • 6 יעדים לא הושגו – אחד מהם הוא היעד להגיע לכך ש- 10% ממכירות הכותנה בחנויות יהיו מכותנת Fairtrade. הסיבה לכשל בהשגת יעד זה היא המורכבות שבשרשרת האספקה בתחום הכותנה.

ולשורה התחתונה...

מאמציה של Marks & Spencer השתלמו לא רק מבחינה עקרונית וערכית (שזה כמובן הכי חשוב), אל גם מבחינה כלכלית. החברה מחשבת את התועלת הכלכלית של תכנית Plan A כשוות ערך ל- 185 מיליון פאונד (290$ מיליון) מאז השקתה, זאת בעיקר בעקבות התייעלות שנובעת באופן ישיר ועקיף מהתנהלות תהליכים ברי קיימא במישורים שונים בחברה.
בשנה האחרונה בלבד התועלת שווה ל- 105 מיליון פאונד (165$ מיליון).

אמנם אני לא באה מתחום הכסף (כך מזכיר לי כל יום הבנקאי שלי...), אבל אי אפשר להתווכח עם תכנית אחריות תאגידית שתורמת כך לרווחי החברה. Marks & Spencer הצליחה למקסם את התועלות מ- Plan A כך שהיא חוסכת כסף בעקבות ההתנהלות האחראית והיעילה, ושומרת על תדמית חיובית ביותר של החברה והמותג בעיני הצרכן.

Marks & Spencer היא בהחלט דוגמא מצוינת לחברה שמצליחה לקיים בשלום ואחווה, זה לצד זו, אחריות תאגידית והצלחה עסקית.
עם קצת רצון, השקעה וחברת יעוץ טובה... גם החברה שלכם יכולה!


איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה