יום שני, 10 באוקטובר 2011

H&M הולכת על קו אחראי

חברת H&M השיקה ב- 2011 ליין חדש, שכל הפריטים הנכללים בו מוגדרים כברי קיימא - החל מהרכש של החומרים ועד נקודת המכירה. כאחת מחברות האפנה המובילות בתחום האחריות התאגידית, H&M לא רק מבצעת אלא גם שואפת לשמש דוגמא לחברות אחרות ולקדם את ערכי האחריות והשקיפות בתעשייה, שידועה לשמצה בתור אחת שמעסיקה מיליוני עובדים עלומי שם במדינות עולם שלישי - עובדים שאין להם את היכולת להגן על עצמם ועל זכויותיהם.
כמובן שאחריות באפנה לא מסתכמת בתנאי העסקה, והאתגרים בעולם הזה מתחילים מרכש, דרך הייצור, ועד להשלכות על הצרכנים (כמו הדוגמניות הרזות מדי והשפעתם על נערות ונשים "רגילות"...).

H&M כבר נמצאת בעסקי ה"אחריות" שנים רבות, וארכיון הדיווח שלה כולל דוחות אחריות תאגידית שנתיים החל מ- 2002.
הליין החדש נקרא Conscious Collection והוא כולל בגדי נשים, ילדים וגברים שעשויים מכותנה ובדים אורגנים וממוחזרים. בעזרת העיצובים הייחודיים והבדים האיכותיים, שואפת H&M להראות לעולם האפנה מה אפשר לעשות עם חומרים ברי קיימא. מעבר לזאת, הליין החדש נמכר ככל ליין אחר, באותו טווח מחירים נמוך ובר השגה למרבית הצרכנים.

הליין "האחראי" הוא כמובן חלק קטן מהפעילות של H&M בתחום האחריות התאגידית. החברה פועלת לשנות ולהשתפר בתחום זה על כל רבדיו - מאתיקה, הדרכות, שרשרת האספקה, ועד לפליטות פחמן, שימוש באנרגיה ומים וכו'.
חלק מהרעיון בקו "האחראי" הוא גם לפזר את האחריות אל מחוץ לחברה, לצרכנים - לגרום להיות להיות מעורבים על ידי כך שהם בוחרים בגד שעשוי מחומרים ברי קיימא ומיוצר בצורה שאחראית לעובדים ולסביבה. מעבר למעורבות של התרכנים והעלאת המודעות, הצרכן מרגיש בטוח שעשה את הבחירה האחראית.

למרות השקת הליין החדש, השנה האחרונה לא עברה ללא ביקורת על מנהגי הייצור של H&M, כמו גם של חברות אחרות (כמו Adidas, Puma, Calvin Klein, Converse ואחרים). Greenpeace פרסמה דוח שנקרא Dirty Laundry ובו היא חושפת השלכת חומרים מסוכנים וזיהום מקורות מים בסין על ידי תעשיית הטקסטיל.

תשובת חברות האפנה לדוח זה, ואיתם גם H&M היתה התחייבות לפעול להפסקת הזיהום.
אם כל האחריות והשקיפות, H&M לא היתה הראשונה שיצאה בהצהרות ונתנה ל- Nike, Adidas ו- Puma לגנוב לה את ההצגה. ההתחייבות הגיעה רק לאחר לחץ מ- Greenpeace ומחזיקי עניין אחרים.

מקרה זה רק מראה שלא משנה כמה חברה תנהג באחריות, תמיד יהיה משהו שבו היא טועה או במקרה הגרוע - מעלימה עין.
תשובה מהירה במקרה זה, כמו זו של החברות האחרות היתה נותנת חוסכת ל H&M כמה אי נעימויות עם ארגונים שהיום הקול שלה לא רק חזק אלא מכריע...
והחוק הראשון ביחסי ציבור הוא שגם אם (חברה או אדם פרטי) תעשה הרבה דברים טובים, תמיד זוכרים אותך בגלל הדברים הרעים.
ולכן, גם בסיפור הזה המסקנה העיקרית היא שתמיד, אבל תמיד כדאי יותר לחברה להיות שקופה...

איריס רקוביצקי
ביונדביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה