יום שני, 19 בנובמבר 2012

גלידה טובה

http://www.benjerry.com/activism/mission-statement

כמו בשרשרת המזון בעולם הטבע, בה היצור הגדול והחזק מתקיים מאכילת היצור הקטן והחלש ממנו, כך גם בעולם העסקים – תאגידי ענק קונים חברות קטנות אם לצרכי גיוון עסקי, מניעת תחרות או מסיבות שונות ואחרות.


הטרנד בשנים האחרונות הוא לקנות חברות קטנות שפונות לקהלי נישה בתחומים שונים - ובתחום הירוק, האורגני והבריאות השוק הזה פורח. כך למשל חברת Clorox  קנתה את Burt's Bees (חברת קוסמטיקה אורגנית), חברת MacDonald קנתה את Chipotle (רשת מסעדות של אוכל מקסיקני מחומרים אורגניים), ו- Unilever קנתה לפני מספר שנים את Ben & Jerry's חברת הגלידות הקטנה שהתגאתה מאז ומתמיד באחריות החברתית והסביבתית שלה ובשרשרת האספקה האחראית שלה.

השאלה הנשאלת היא – מה קורה לחברות האלו כאשר הן נעשות חלק מתאגיד ענק, שבמקרים רבים הערכים שלו די רחוקים מאלו של חברות הבת החדשות? האם לחברה הקטנה יש מקום לשמור על צביונה, או שהיא נעשית חלק ממכונה משומנת היטב שמונעת מלחצים של בעלי המניות?

כדי לא לדכא את הקוראים ולשמור על אופטימיות, הפוסט הזה הוא על סיפור הצלחה – חברה שכן הצליחה לשמור על הערכים והפעילות האחראית שלה גם בתוך הסבך של התאגיד שרכש אותה.

Ben & Jerry's


חברת הגלידות האמריקאית ידועה בעולם כחברה הפועלת בצורה אחראית מבחינה חברתית וסביבתית, תוך דגש על קידום מטרות חברתיות (תומכת ב- Occupy Wall street, ובארגונים חברתיים רבים), שימוש בחומרי גלם מספקי Fair Trade וממחלבות משפחתיות ששומרות על ערכי הקיימות, וקידום נושא איכות הסביבה דרך פעולות החברה והספקים.

בשנת 2000 נמכרה החברה  ל- Unilever ושאלה מרכזית לגבי עתידה של Ben & Jerry's היתה האם תשמור על רוח העצמאות והצדק החברתי הגלובלי שלה...
http://benandjerrys.tumblr.com/page/3
על פי כתבה משנת 2000 של ה- NY Times  על מכירתה של החברה נראה כי נושא האחריות התאגידית היה חלק עיקרי מאוד במו"מ עם Unilever, ואכן החברה לכל אורך השנים המשיכה בפועלה ואף הצליחה להשפיע על חברת האם (שכיום היא אחת החברות המובילות בתחום האחריות התאגידית בעולם).

 Ben & Jerry's קיבלה לאחרונה מעמד של B Corporation – מעמד הניתן לחברות העומדות בסטנדרטים גבוהים של אחריות סביבתית וחברתית, ושקיפות. על ידי ארגון אמריקאי ללא מטרות רווח (ה- B Lab).

Ben & Jerry's היא החברה הראשונה שבבעלות מלאה של תאגיד 
((wholly owned subsidiary שקיבלה מעמד זה, מה שמוכיח שהחברה בהחלט שמרה על צביונה וערכיה במהלך השנים.

מנסיון זה של חברה קטנה ומהפכנית כ- Ben & Jerry's אפשר ללמוד שחברות קטנות יכולות בהחלט להשפיע על החברה והסביבה ואף יותר מזה – להשפיע על הסביבה העסקית ולהטמיע משהו מהערכים שלה בפעילותם של חברות האם שלהן.

לחיי חברות קטנות, מטריפות ואחראיות...
ולגלידה!

 
איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

 
להרחבה על הנושא:
כתבה מ- 2012 שעוסקת בנושא זה עם דגש על אספקט האחריות התאגידית, הפעם במבט לאחור... 
http://www.fastcompany.com/3000398/when-unilever-bought-ben-jerrys-story-ceo-adaptability

כתבה על  Ben & Jerry's והמעמד החדש שלה כ- B Coproration:
 
 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה