יום רביעי, 1 בינואר 2014

על לוויתנים ופרפרים

הפייסבוק הוא מקור מידע מצוין לכל נושא אפשרי בעולם, ורבים מהתכנים שמופיעים בפיד שלנו קשורים בצורה זו או אחרת לנושאי האחריות התאגידית השונים. מסטטוסים העוסקים בצדק חברתי, דרך זכויות בעלי חיים, שקיפות בפוליטיקה ובעסקים, ועד לעצומות שונות ומשונות הגורפות לעיתים מאות אלפי חתימות בכל העולם.

וכך התגלגלה לידי עצומה הקוראת להחרים רשתות סופרמרקטים בגלל – שימו לב – שהניילונים בהם משתמשים מגדלי הפירות וירקות שלהם בחממות פוגעים בלוויתנים...  תשאלו: מה הקשר?

או, אז טוב ששאלתם... זוהי דוגמא מצוינת הממחישה לחברות ולמנהלי רכש, עד כמה חשוב הפיקוח על שרשרת האספקה. 


בלוויתן שנשטף לחוף הדרומי בספרד נמצאו 17 ק"ג של פסולת פלסטיק אשר רובה מזוהה כפלסטיק המשמש חממות באיזור אלמריה, שם פרוסות אלפי חממות על כ- 40,000 הקטר (400,000 דונם).

חוקרים מנתחים את הלוויתן המסכן. מ: theguardian.com
התוצרת מחממות אלה ממלאה יותר ממחצית הדרישה באירופה לפירות וירקות.
רשתות גדולות וידועות בארה"ב ואירופה כמו Tesco, Aldi, Trader's Joe, Waitrose, Sainsbury's קונות את התוצרת שלהם ממגדלים באיזור זה. 
העצומה בה נתקלתי ברשת קוראת ספציפית להחרים את    Aldiו-   Trader's Joeאך בעצם לא ברור אם יש דרך לדעת מי מאלפי החממות שם אחראי לזיהום.

אבל נשים רגע בצד את הרלוונטיות של העצומה, יש כאן case study מצוין הממחיש את מעגלי ההשפעה של חברות גלובליות אלו, ואת האחריות שלהן בתור מי שיש להן את הכוח להשפיע.


תמונה אוירית של איזור החממות באלמריה. מ: amusingplanet.com


פיקוח על שרשרת האספקה הוא לא פחות מניהול סיכונים ברמה בסיסית, שכל חברה צריכה לקחת על עצמה כי אין לדעת מאיפה תגיע המכה (ראה ערך אפקט הפרפר, רק שכאן מדובר בלוויתן...)
החיפושים שלי ברשת לא העלו טענות נגד המגדלים, אלא רק נגד החברות שקונות מהן – כלומר, בעיני הצרכן ברור לחלוטין מי האחראי. 

אז לא סתם ה- G4 הרחיב את הנושא של שרשרת אספקה בדרישות הדיווח, זהו אכן נושא חם שמשפיע על כל הולך על 2,4, בעלי הסנפיר והכנף... והגיע הזמן שחברות יתחילו לשים עליו את הפוקוס הראוי לו!

בתור יועצי אחריות תאגידית, אנו עוזרים ללקוחותינו להטמיע תכניות פיקוח ומדידה בשרשרת האספקה, ומעודדים אותם לגישה כוללת של לקיחת אחריות על כל מעגלי ההשפעה. לשאלות והתיעצויות בנושא זה או אחרים אל תהססו לפנות אלי: irisr@b-yond.biz


***************************************************
לשנת 2014 אחראית ומקיימת לכל החברות ומחזיקי העניין שלה:
אלו שכבר השמיעו את קולם
אלו שישמיעו את קולם השנה
ואלו שאנחנו הקול שלהם

איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

ניתן לקרוא על מקרה הלוויתן כאןלחתום על העצומה כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה