יום שלישי, 10 בדצמבר 2013

על פליטות (גזי חממה), מיסים ופוליטיקה...

מאמר ב- NY Times שהתפרסם לאחרונה חושף כי תאגידי הענק של ארה"ב החלו לחשב בתכנונים הפיננסיים שלהן לשנים הקרובות, את המס הצפוי מפליטות גזי החממה שלהן.
זוהי אמנם לא חדשה מרעישה מבחינה סביבתית, אבל כן שינוי גישה של חברות ענק (לפחות 29 חברות)  כמו Google, Delta Air Lines, ExxonMobil, Walmart  ,Walt Disney  General Electric,  Microsoft  ועוד.
מגמה זו, כמו כן, מהווה התפתחות המסמלת קרע בין המפלגה הרפובליקנית לתאגידי הענק שתומכים בה (זה נושא לפוסט מעניין בפני עצמו... לא ניכנס לזה היום).

מקור:  econews.com.au
שינוי הגישה של החברות מראה שהן מבינות שנושא הפליטות והתחממות כדור הארץ הוא פה כדי להישאר, ושהיערכות לחוקים ולרגולציה בתחום זה היא הכרחית. חברות שמעוניינות להמשיך לשמור על הרווחים שלהן בעולם שבו ישנה הגבלה על פליטות הפחמן, כפי הנראה, יש סיכוי גבוה יותר שיתמכו במדיניות בתחום שינוי האקלים.
כיום עדיין אין מס בארה"ב על פליטות גזי חממה, וניסיונות שנעשו בעבר להכיל מס כזה נכשלו בעיקר בשל קמפיינים אגרסיביים שמומנו על ידי קבוצות עניין מתעשיית הנפט. כיום, כל ההערכות מצביעות על כך שהנשיא אובמה בהחלט מתקדם לכיוון, וזאת תוך כך שארה"ב התחייבה באו"ם להפחית את גזי החממה שלה ב- 17% עד 2020 (מבייסליין של 2005), וב- 80% עד 2050.

מקור: www.nap.edu 
על פי המאמר, ההיגיון שעומד מאחורי הטלת מס על פליטות פחמן  הוא שזה אחת הדרכים האפקטיביות להילחם בהתחממות כדוה"א. זאת משום שתעשיות הנפט והאנרגיה שיאלצו לשלם מס על הזיהום שלהן, יעבירו את העלות לצרכנים וגרמו לעליית מחירים של מוצרים הכרחיים כגון דלק וחשמל. כלכלנים מצפים כי מגמה זו תסיט את הצרכנים ואת השוק לכיוון של אנרגיה חלופית.

לגבי חברות ממגזרים אחרים (לא האנרגיה), האם מסים (אם הם מספיק גבוהים) לא יגרמו לחברות לרצות לבצע שינויים בפעילות שלהן על מנת להפחית פליטות פחמן?
אנו יודעים מדוחות האחריות התאגידית של חלק מהחברות שמוזכרות למעלה כי הן מבצעות פעילויות שונות על מנת להפחית את פליטת גזי החממה שלהן, וזאת במקביל להיערכות הפיננסית שלהן בנוגע למיסים עתידיים על גזי חממה.

ומה אצלנו?
בישראל אין מס על פליטות גזי חממה, וכמו כן אין שום דיון, כיוון עתידי או כפי הנראה רצון להתקדם בנושא... לפחות כל עוד הממשלה מצליחה להסיט את הדיון לאיראן (כלומר הסטטוס לא ישתנה בזמן הקרובות).
דבר נוסף שלא ישתנה בזמן הקרוב היא היוזמה הממשלתית העיקרית שיש לנו בתחום זה:

התכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה  שגובשה בעקבות ועידת קופנהגן ב- 2009, אושרה ב- 2010, ואשר שואפת להפחית את פליטות גזי החממה של ישראל ב- 20% עד 2020 ביחס לתרחיש "עסקים כרגיל" (BAU).  כחלק מהקיצוצים בהוצאות הממשלה שמוביל משרד האוצר, הוקפא תקציב התכנית הלאומית להפחתת פליטות עד לשנת 2016.
יוזמה נוספת, של המשרד להגנת הסביבה היא המערך הוולונטרי לרישום גזי חממה. כיום אין חובה לארגונים לדווח על הפליטות שלהם ומערך זה מאפשר דיווח וולונטרי.

ארה"ב כבר מתקדמת לעבר היעד שלה, לפחות בכוונות הטובות... איך ישראל תגיע ליעד שלה ל- 2020? אולי אם נתפלל ממש חזק...

****************

פוסט זה מבוסס על הכתבה מה- NYTimes.com:

Large Companies Prepared to Pay Price on Carbon, By Coral Davenport

את הכתבה במלואה ניתן לקרוא כאן.



איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה