יום רביעי, 20 באוגוסט 2014

דוח קיימות לשנת 2013 של קבוצת שטראוס

בשבוע שעבר פרסמה קבוצת שטראוס דוח אחריות תאגידית שביעי. כאחת החברות המדווחות הוותיקות בישראל, הקבוצה בהחלט עשתה כברת דרך מבחינת שקיפות והיקף הדיווח מאז הדוחות הראשונים שפרסמה.

שטראוס שוב מובילה את תחום הקיימות בישראל גם עם הדוח של 2013  כאחת החברות הראשונות בישראל (למעשה, היא החברה השנייה בישראל...) לפרסם דוח על פי הנחיות הדיווח G4 של ה- GRI  , הנחשבות למתקדמות ביותר בתחום הדיווח כיום.
 
 

מבט כללי

 
הדו"ח מפרט את פעולותיה של הקבוצה בשנת 2013 אל מול כלל מחזיקי העניין שלה ומתמקד בשישה נושאים אשר זוהו כנושאים המהותיים ביותר, ואשר היוו הבסיס לתכנים של דוח קיימות זה, ולבחירת מדדי הדיווח. הנושאים הם:  קידום אורח חיים בריא, שקיפות במוצרים ושיווק אחראי, צמצום צריכת משאבים ופסולת, קידום הגיוון, השקעה בעובדים ושרשרת אספקה אחראית.

דוח 2013 מדגיש שלושה תהליכים מרכזיים שקידמה הקבוצה במשך השנה כחלק מהאחריות התאגידית שלה:
  • אסטרטגית הקיימות של הקבוצה ל- 2020: האסטרטגיה מבוססת על שלושה מעגלי השפעה – עובדים, צרכנים, וקהילה וסביבה. 15 יעדי האסטרטגיה נחלקים לשתי רמות ביצועים: "קידום" ביצועים בתחומים קריטיים כמו סביבה ועובדים, ו"הובלת" ביצועים בשלושה תחומים מרכזיים: בריאות עובדים, גיוון ספקים, ותמיכה באורח חיים בריא. רמת ביצועים נוספת היא "ניהול" ביצועים, כלומר עמידה בדרישות בסיסיות של ניהול אחריות תאגידית.
  • המשך שיפור הפרופיל התזונתי של מוצרי החברה מתוך המחויבות לשיפור איכות החיים. פירוט לגבי תחום זה נמצא תחת פרק "קידום אורח חיים בריא".
  • פיתוח גישת יחסים 360 מעלות עם מחזיקי עניין ,הרחבה משמעותית של ערוצי הדיאלוג, ייזום פלטפורמות פתוחות לחיזוק הדיאלוג  והחדשנות באמצעות  מחזיקי עניין מגוונים. פירוט לגבי הדרך בה קבוצת שטראוס נמצאת בדיאלוג מתמיד עם מחזיקי העניין שלה מתואר בפרק האחרון של הדוח,  "יצירת מעורבות בקרב מחזיקי עניין". פרק זה כולל גם את פעילות ההשקעה החברתית של הקבוצה אשר מתמקדת בקידום תעסוקה של אוכלוסיות מגוונות, והעצמת נשים.

הנושאים המהותיים ביותר לקבוצת שטראוס

לכל אחד מששת הנושאים המהותיים מוקדש פרק אשר מפרט את פעילותיה וביצועיה של הקבוצה. זאת בהלימה עם הנחיות ה- G4 אשר מבקשות לבצע מיפוי וזיהוי הנושאים המהותיים של הארגון ודיווח של לפחות מדד ביצוע אחד לכל נושא מהותי.

קידום אורח חיים בריא

השנה דוח הקיימות של הקבוצה מפרט לראשונה את התכנית הרב-שנתית של הקבוצה לשיפור הרכבי המוצרים כך שיכילו פחות סוכר, מלח ושומן, ואת הפעילות להגדלת ההיצע  של מוצרים העוזרים לשמור על אורח חיים בריא, ושל מוצרים מועשרים ופונקציונליים.
הדוח נותן דוגמאות לתוצאות של מהלכים אלה: הפחתה של  20-25%בכמות הסוכר ביוגורטי פירות ומשקאות יוגורט, חומוס כפרי עם 40% פחות שומן, קפה טורקי חדש מועשר התורם לתועלות בריאותיות, והיצע של יותר מ- 30 מוצרים המאפשרים לצרכנים בחירה רחבה יותר לקידום אורח חיים בריא.

כמו כן, שטראוס ישראל משקיעה בחינוך תזונתי ובמחקר דרך מכון שטראוס, והעניקה 180,000 ₪ במענקי מחקר לארבעה סטודנטים אשר חוקרים את הקשר בין בחירות תזונתיות, מרכיבי מזון, ובריאות.

שקיפות מוצרית

פרק זה מפרט את הדרך בה הקבוצה מנהלת את יחסיה עם צרכנים ולקוחות ומספקת מידע נגיש ושקוף על המוצרים, יוצרת דיאלוג פתוח, ומטמיעה את המשוב שמתקבל על מנת לשפר את הביצועים. ב- 2013, 145,000 צרכנים יצרו קשר עם הקבוצה דרך שירות הצרכנים.

השקעה בעובדים

פרק זה כולל את פעילות הקבוצה להבטחת רווחת העובדים ולבטיחותם, ולהשקעה בפיתוח היכולות שלהם ותגמולם. כך למשל ב- 2013 הושקעו למעלה מ-190,000 שעות הדרכה ליותר מ-10,000 עובדים והושקה תכנית "מתכננים עתיד" במטרה לחנך את העובדים בנוגע לתנאים הפנסיוניים שלהם ולתת להם כלים להבין אותם ולבצע החלטות נבונות.
סקר שביעות רצון שהתקיים ב- 2013 הצביע על ציוני מעורבות עובדים בין 75% ל- 92% בחברות השונות.

בנושא הבטיחות משריעה החברה בציוד ובתכניות שונות, וב- 2013 הצליחה הקבוצה לצמצם את שיעור הפציעות הגלובלי  ל-100 עובדים ב-0.47%, כשהשיפור הגדול ביותר נרשם בישראל, 29%  הפחתה במספר הפציעות (הפחתה של 1.62% בשיעור הפציעות). 

גיוון בכל מה שאנו עושים

הקבוצה מתמקדת בנושא הגיוון בשלושה תחומים מרכזיים:
  • עובדים – קידום נשים בתפקידי ניהול:  ב- 2013 נשים מייצגות 41% מכוח העבודה הגלובלי של הקבוצה ו-39% מהמנהלים.
  • צרכנים – היצע מוצרים לאוכלוסיות מגוונות עם צרכים תזונתיים ובריאותיים שונים, ותקשורת שיווקית אשר מכבדת את הערכים והתרבות של אוכלוסיות מגוונות.
  • קהילה וסביבה – קידום גיוון בשרשרת האספקה, תוך מיקוד על עסקים בבעלות נשים ותמיכה במאמצי קידום נשים בקהילה.
 

שרשרת אספקה אחראית

קבוצת שטראוס ממשיכה במאמציה לפיתוח והטמעת תהליכים לשרשרת אספקה אחראית וברת קיימא. בישראל למשל, ב- 2013 44% מספקי החברה היו חתומים על האמנה החברתית, ובכך התחייבו לאמץ סטנדרטים של אחריות תאגידית כפי שהוגדרו על ידי קבוצת שטראוס.
בחברת הקפה באירופה וישראל, קפה בר קיימא מאושר על ידי ארגון C4 היווה למעלה מ-6% מרכש הקפה הכולל ב- 2013.   כמו כן, 100% מרכש הקקאו בישראל, ו- 59% מרכש הקקאו של מקס ברנר הוא ממקורות ברי קיימא.
 
בתחום הסביבה, ב-4 השנים האחרונות הגדילה הקבוצה את ההשקעות הסביבתיות הגלובליות שלה ליותר מ- 72 מיליון ש"ח. הקבוצה משקיעה בחדשנות דרך אלפא שטראוס, ופועלת לשיפור הביצועים הסביבתיים של הפעילות בארץ ובעולם.
מבחינת נתוני ביצוע סביבתיים, ב- 2013 נרשמו עליות במדדים סביבתיים מסוימים, זאת בשל תוספת מפעלים לדיווח הסביבתי. כך למשל, צריכת האנרגיה בכלל הקבוצה עלתה ב-  9% לטון מוצר, וצריכת המים עלתה ב- 8% לטון מוצר. שיפור נרשם בפליטת גזי החממה עם  ירידה של 1% לטון מוצר, ובכמות הפסולת להטמנה אשר הופחתה ב- 19% בעקבות יוזמות מחזור.
 

דיווח על מדדי ביצוע

קבוצת שטראוס דיווחה בדוח זה על סה"כ 27 מדדי ביצוע, זאת לעומת חובת דיווח רק על שישה מדדים – אחד לכל נושא מהותי כפי שדורש ה- G4. כך שומרת הקבוצה על המשכיות הדיווח והשקיפות, גם במקרים בהם הנתונים לא מראים שיפור או אפילו הרעה (ראו נתוני הסביבה).
בכך מהווה קבוצת שטראוס דוגמא לשקיפות ומחויבות לנושא הקיימות, ולראייה לטווח הארוך - מעבר לתוצאות הרבעון הקרוב, אלא קדימה לפחות לשנת 2020...
 לקריאת הדוח באתר של קבוצת שטראוס
 
 
איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס
 
 
 
 
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה