יום שני, 31 באוקטובר 2011

אחריות תאגידית - הכל או כלום

זו תקופה קשה לאחריות תאגידית - המשבר הכלכלי, חוסר הוודאות לגבי העתיד ולחץ מפני בעלי המניות דוחפים את הנושא הצידה.

ממחקר שנעשה לאחרונה על ידי Sloan Management Review בקרב מנהלים בחברות שונות ברחבי העולם, נראה שאחריות תאגידית היא לא בעדיפות גבוהה אצל רב החברות, וגם לא תהיה בזמן הקרוב.

על פי תוצאות הסקר, פחות מחצי המנהלים שהשתתפו טוענים שהחברה שלהם עוברת תהליכי שינוי על מנת להכיל ערכי קיימות ואחריות תאגידית. לעומת זאת, רב המנהלים טוענים כי אחריות תאגידית היא לא אלמנט אסטרטגי עיקרי כרגע, אך מכיוון שהפכה לאלמנט שמהווה יתרון תחרותי הציבה לעצמה החברה מטרות לשילוב פעילות אחריות תאגידית.

הטרנד העולמי - מייצג את הכלכלה, אחריות תאגידית, התמיכה בביבי,המכירות של תנובה ועוד ועוד

מה שהסקר לא שואל, זה אם היו שינויים ארגוניים או שינויים בקרב ההנהלה על מנת להטמיע את נושא האחריות התאגידית בחברה. על פי תוצאות הסקר, ניתן להבין שלא.

החברות הללו, שהמנהלים שלהם השתתפו בסקר זה, בטח עשו את מה שעושים בארץ – אחריות תאגידית שטחית, לא פעולות חוצות ארגון והנהלה, לא שינוי מהותי החל מראשון הדירקטורים ועד לאחרון העובדים... הם בטח עשו הרבה ישיבות ושמו המון יעדים ושינו קצת מדיניות... אבל זה לא מספיק.

הסקר הזה מראה שמצב האחריות התאגידית בארץ לא שונה בהרבה ממה שקורה אצל רב החברות בעולם (חוץ מזה שבישיבות שלהם אוכלים donuts ובישיבות בארץ יש בורקס).

על מנת שחברה תצליח להפיק תוצאות טובות ב- "Triple Bottom Line" של רווחיות, קיימות והשפעה חברתית, יש לבצע 'אתחול' של ההנהלה על מנת שתהיה מסוגלת לייצר אסטרטגיה שמיועדת להביא תוצאות חיוביות בכל שלושת הנושאים.

פיתוח אסטרטגיה כזו יכול לקרות אך ורק אם הנהלת החברה מאמינה ומבינה שפעילות אחריות תאגידית היא קריטית להצלחת החברה ושהיא יכולה להצליח רק אם ההנהלה כולה מחויבת לכך.

עם הזירה העסקית השברירית בימים אלו, קשה להאמין שחברות יבצעו שינויים חוצי ארגון כמו אלה הנדרשים לטובת שילוב אחריות תאגידית. כמו כן, לא סביר שבזמן הקרוב תהיינה איזו שהן רגולציות אשר יחייבו ארגונים לבצע שינויים אלו ולכלול פעילות אחריות תאגידית,

לכן נראה שבעתיד הקרוב, נושא האחריות התאגידית אמנם יקבל את הפוקוס שהוא מקבל היום מחברות, אך לא יותר מזה.

נותר להישען על חברות אלו שהמנהיגים שלהן מאמינים שאחריות תאגידית וקיימות זה פשוט הדבר הנכון לעשות, ולקוות שחברות אחרות יקבלו השראה וילמדו מהן...

הגיג קטן לסיום...

אחרי הכל, צריך לזכור - לטובת הציבור עדיף שחברה תעשה קצת מבכלל לא, אז אולי לחברה זה לא ממש מועיל כמו שיועילו תהליכים חוצי ארגון, אבל לקהילה ולסביבה גם אחריות תאגידית "שטחית" היא בסדר גמור.

הפוסט היום מבוסס על כתבה שהתפרסמה ב- Forbes.com

ניתן לקרוא את הכתבה במלואה באנגלית כאן.


איריס רקוביצקי

ביונדביזנס

תגובה 1: