יום שני, 22 באוגוסט 2011

אחריות תאגידית במדיה החברתית

רשתות חברתיות... מה עוד לא נאמר עליהם? שהן מנתקות אותנו מהעולם האמיתי, שהן פלטפורמה להתארגנויות (חיוביות ושליליות), שאנחנו חיים אותם במקום את המציאות... ועוד ועוד.
אבל אני לא אדבר כאן שוב על אותם נושאים שכולנו כבר מכירים אלא אתרכז בנושא אחד, שאני מבטיחה לכם שהוא לא "טחון" - בטח שלא בישראל - שימוש במדיות חברתיות לטובת אחריות תאגידית.


הרשתות החברתיות, ובארץ מדובר בעיקר על פייסבוק, הן ה מקום לדיונים של צרכנים ולפרסום מטרות שונות (ומשונות).
והיכן שיש מטרות שונות ומשונות גם נמצא שלל ארגונים - מוכרים יותר או פחות, אשר משמתמשים בגישה הישירה הזו לאלפי גולשים, ובדיונים החמים הצצים כאן, על מנת לקדם את המטרות שלהם ולצבור תומכים.
דוגמאות לכך יש לרוב - ראו קוטג', מאבק הדיור, עמותות לבעלי חיים, מהפכות ברחבי העולם...

ומה עוד נמצא ברשתות החברתיות?

כמובן שבמקום בו נמצאים הצרכנים נמצאות גם החברות... כאן יכולות החברות להיות עם היד על הדופק של הצרכנים, לתקשר איתם ישירות ואפילו לאסוף עליהם מידע (בהסכמת הצרכנים... אני מוסיפה לפרנואידים שבינינו...).

חברות משקיעות אם כן מאמצים רבים בקשר הזה עם צרכנים, ויש חברות שמשתמשות בתקשורת הזו גם באסטרטגיית האחריות התאגידית שלהן.
בעמוד הפייסבוק של קבוצת שטראוס למשל, יש תכנים רבים של אחריות תאגידית כמו גם קישור לדוח האחריות התאגידית של החברה, ואפשרות לגולשים להגיב ולהעיר.

חברות גלובליות עושות מאמצים להתחבר עם הצרכנים ומחזיקי העניין שלהם בדרכים שונות - לא רק פייסבוק ורשתות דומות, אלא ע"י פורטלים שונים, ערוצי YouTube, או אתרים שהוקמו במיוחד למטרת השיתוף.
דוגמא טובה היא Best Buy ששידרה סמינר בשידור חי, הדן על דוח האחריות התאגידית של החברה.
דרך נוספת להפגין שקיפות ולשתף את בעלי העניין היא בלוגים של חברות, שלעתים אף נכתבים ע"י המנכ"לים או בעלי תפקידים בכירים אחרים. כך למשל, הבלוג של חברת Timberland , בו כותב המנכ"ל ג'ף שוורץ, שגם פעיל מאוד בטוויטר.

לקשר הזה עם מחזיקי העניין דרך רשתות חברתיות שונות יש פוטנציאל עצום - מהיכולת לשמור ולשפר את חוזק המותג, דרך שימור עובדים ולקוחות ועד לשקיפות.
השאלה היא האם הפוטנציאל הזה מתגשם? האם חברות מצליחות להעביר את המסרים שלהם הלאה וליצור מעורבות וקשר עם מחזיקי העניין שלהן?
סקר שהחל לאחרונה מנסה לענות על שאלות אלו, ולהבין איך רואים מחזיקי העניין מאמצים אלו של החברות.
אפשר להשתתף בסקר כאן.

בכל מקרה, אם יש פוטנציאל או לא - מעט מאוד חברות פעילות בנושאי אחריות תאגידית במסגרת מדיות חברתיות, והשקיפות בנושא זה לא מתבטאת כמו באתרים שלהן ובדוחות אחריות תאגידית.
אני חושבת, שזו ה דרך ליצור אינטראקציה אמיתית עם מחזיקי העניין ועודד אותם למעורבות בנושאים שהם יכולים לתרום בהם ולהוביל שינוי - חברה וסביבה.
מה אתם חושבים?

איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה