יום שני, 28 במאי 2012

מה שכל מנכ"ל טוב צריך לדעת...


אחת הדוגמאות הנצחיות למנכ"ל שממש לא חושב על אחריות תאגידית
משמעותה של הנהלה טובה היא באופן בלתי נמנע – חברה מצליחה. משוואה זו היא כמובן ידועה וברורה לכולם. מה שאנשים לא יודעים זה שהנהלה טובה היא בד"כ גם זו שעקרונותיה והתנהלותה מקבילים לאלה של אחריות תאגידית.

Jon Carson כתב השבוע בבלוג של ה- Huffingtonpost.com על כמה נקודות חשובות שאמורות להנחות כל מנכ"ל טוב – נקודות שבאופן (לא) מפתיע הם כולם עקרונות יסוד של אחריות תאגידית.

מוקדש באהבה למנכ"לים שבינינו:

איזון בין תוצאות לטווח הקצר והארוך.      זה לא קל לשמור על איזון כזה. אחריות תאגידית שואפת תמיד למחשבה לטווח הארוך ולראייה רחבה, אך עקרון זה מתנגש קשות עם מגמה של רווחים ופעילות לטווח הקצר בלבד. רואים את המגמה הזאת בכל העולם, אבל בישראל נראה שפיתחנו בזה מיומנות מיוחדת (ראו ערך מהפכה חברתית / הזדמנות עסקית-חברתית שהוחמצה). מגמה זו כמובן באה לענות על צרכיהם של בעלי מניות שרוצים לראות תוצאות ועכשיו, ויותר חשוב – על צרכיהם של מנכ"לים שרוצים לקנות עוד דירה באקירוב...

כדי לא להעליב אף אחד מישראל, ניתן דוגמא מהעולם – צמצום ההשקעה במחקר ופיתוח כדי למקסם רווחים עכשיו. מרד הרד, מנכ"ל HP  לשעבר עשה בדיוק את זה והתוצאה היא שהחברה במצב לא טוב בגלל הזנחה בתחום שהוא בעצם מהות קיומה...

טיפוח הטווח הארוך. דוגמא מהספרים: קמעונאית המזון והמוצרים האורגניים הידועה Whole Foods החליטה להפסיק למכור דגי בקלה (קוד) שמקורם באוכלוסיית דגים מתדלדלת בצפון מזרח ארה"ב. הסיבה לכך היא שאם יפסיקו למכור את הדגים עכשיו, יש סיכוי שבעוד 10 שנים הם עדיין יהיו שם...

יחסים טובים עם כל מחזיקי העניין. דו שיח, תקשורת ושקיפות עם כל מחזיקי העניין של החברה הם נושא מהותי ובסיסי של אחריות תאגידית. מנהלים טובים הם גם אלה המבינים את החשיבות שבלשמור את מחזיקי העניין מרוצים, מנהלים טובים מבינים שלהיות מנותקים מהעובדים או הלקוחות יכול להיות בעוכריה של החברה וההנהלה. ובכל זאת, אנו רואים כ"כ הרבה דוגמאות שליליות בעניין זה – מנכ"לים שמרוויחים משכורות עתק בעוד שהעובדים לא גומרים את החודש, חברות שמתעלמות לחלוטין מתלונות לקוחות (עד שחרם צרכנים תורם לירידה של 37% ברווח התפעולי שלה...Guess who?) ועוד...

יצירת תרבות אתיקה בארגון. התנהלות אתית כוללת בתוכה אלמנטים רבים, בזרועות ובדרגים שונים בארגון. החל מהתנהלות כלכלית ופיננסית, דרך התנהלות עם ספקים ולקוחות, ועד יחס הוגן ואתי עד לאחרון העובדים תוך שמירה על זכויות אדם וכבוד הדדי. נושא האתיקה הינו נושא "חם" בעיקר בשנים האחרונות בעקבות התקשרות חברות רבות עם ספקים שמפרים זכויות אדם, והתנהלות חסרת אחריות ולא אתית בעליל (אפילו לא חוקים לעיתים) של דרגי הנהלה בכירה בחברות גלובליות שהביאו בעצם למשבר הכלכלי העולמי. 

מנכ"ל טוב, אם הוא פועל עפ"י אחריות תאגידית או לא, מבין את חשיבות האתיקה בהתנהלות עסקית הן מבחינה עסקית והן מבחינת ההשלכות של הנושא על ציבור מחזיקי העניין.


איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה