יום חמישי, 3 במאי 2012

'מוארת' - לוחמת לאחריות תאגידית


אחריות תאגידית הוא לא תחום מובן מאליו כמעט בשום חברה. מעטות החברות שלוקחות את העניין ברצינות תהומית ומשקיעות משאבים כלכליים ואנושיים רציניים בנושא. לכן ברוב החברות, אם יש מנהל אחריות תאגידית (וגם זה נדיר...) חלק ניכר מעיסוקו הוא לוחמה פיזית ופסיכולוגית נגד טחנות רוח (ההנהלה), ועבודת שטח (שכנוע מנהלים ועובדים להיות מעורבים).

לאחרונה נתקלתי בסדרת טלוויזיה חדשה מבית HBO האמריקאית אשר בין שאר הנושאים בהם היא עוסקת, גם נוגעת בעניין זה. הסדרה   Enlightened ('מוארת' בישראל, משודרת ב- YES) סובבת סביבי איימי, בחורה שעברה התמוטטות עצבים בעבודה ועקב כך עוברת טיפול שעוזר לה ללמוד להתמודד עם חיי היום יום הקשים והופך אותה ל'מוארת'. איימי נחושה בדעתה לשמור על אוח החיים המואר גם כשהיא חוזרת לעבוד בחברה אותה עזבה לצרכי הטיפול – תאגיד ענק שכשמו כן הוא – Abaddon, אשר מיתרגם בעברית ובמיתולוגיה היוונית ל – אבדון... 

מהרגע שחוזרת איימי לחברה אנו נתקלים בסדרה של מצבים בעיתיים, מבחינת אחריות תאגידית, איתם היא מתמודדת (לפעמים בטעות...) כמו למשל פיטורים לא מוצדקים, הטרדה מינית, אווירת עבודה לא מקצועית וספקים לא אחראיים או אתיים בעליל.

איימי מנסה להפעיל אנשי מפתח בחברה לפעול בצורה אחראית. היא אוספת חומרים לגבי ספקי החברה, התנהלותה הסביבתית הקלוקלת ועוד ומנסה בדרכים שונות לגרום להם להקשיב, רק בשביל בסופו של דבר להיות מושא לגלוג וצחוק של ההנהלה ועמיתיה לעבודה.

העונה הראשונה הסתיימה בכך שאיימי, נחושה בדעתה לעשות שינוי ולהפיל את "ציר הרשע" בחברה, פורצת למיילים של מספר עובדים בכירים על מנת לחשוף שחיתויות בצמרת, שמתוקף תפקידה הקודם (ומערכת יחסים אינטימית עם מנהל בכיר) היא מודעת לקיומם.

נותר רק לחכות לעונה השניה ולראות מה תצליח להשיג... אני מאחלת לה בהצלחה!

הסדרה בהחלט שווה צפייה, ונותנת הצצה לתסכול שמרגיש אדם אחד בודד שמנסה לעשות שינוי. איימי מנסה להשפיע ולשנות לא רק בחברה בה היא עובדת אלא גם את האנשים בחייה תוך שהיא מבינה שלהיות 'מוארת' זו עבודה במשרה מלאה. למרות הקשיים שהיא עוברת והיחס המשפיל לעיתים שהיא מקבלת מהסובבים אותה, היא לא מוותרת ונחושה לפעול למען 'הארתם'.
אז אמנם אחריות תאגידית זה לא כ"כ דרמטי... אך אפשר ללמוד הרבה מהנחישות והקבלה של דמותה של איימי.  אני כמובן לא ממליצה לאף מנהל אחריות תאגידית כאן לפרוץ למיילים של ההנהלה, אבל גם לא לוותר על מה שחשוב ונכון. בסוף הם יראו את זה... אם לא בעונה הראשונה אז בעונה השניה...


איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה