יום שני, 14 במאי 2012

איליין כהן על דוחות טובים, רעים ואחרים...


השכר של איליין... בשבילכם זה בחינם 

מנכ"לית ביונד ביזנס, איליין כהן, מקבלת על בסיס קבוע פניות מאקדמאים ואנשי מקצוע מכל העולם, להתייעצות בנושאי אחריות תאגידית. לאחרונה התבקשה על ידי חבר לתחום מספרד לתת את דעתה לגבי מה הופך דוח אחריות תאגידית לטוב, או רע?

כמובן שכמיטב המסורת, איליין לא נותנת את שירותיה בחינם והתשובות נשלחו רק לאחר שנחתם חוזה מדוקדק בו מבטיח החבר הספרדי להזמין את איליין לגלידה בברצלונה... אבל באופן מיוחד, לקוראי הבלוג, הסכימה איליין לחלוק את התשובות ללא כל עלות.

אז – מה הופך דוח אחריות תאגידית לדוח טוב?
בשורה התחתונה, דוח טוב נמדד בערך שהוא מוסיף לעסק (ומכאן גם הערך שלו למחזיקי העניין של העסק). ערך זה יכול להיות פנימי או חיצוני, אך חברות רבות לא משכילות למדוד את הערך ולכן אין עד היום תוצאות מובהקות לגבי הערך האמיתי של דוח אחריות תאגידית לחברה.

בהנחה שדוח אחריות תאגידית אכן מוסיף ערך לחברה, הקביעה אם דוח הוא טוב או רע היא בעיני הקורא ותלוי-אג'נדות. כלומר, אפילו שדוחות אחריות תאגידית נכתבים עבור קבוצות שונות של מחזיקי עניין, יכול להיות מצב שהדוח לא יספק קבוצה אחת לפחות כי הוא לא נותן תשובות נאותות לנושאים המהותיים הספציפיים לה.
קבוצה ביקורתית נוספת שקוראת דוחות ועלולה (או יותר נכון רב הסיכויים ש...) לא להתרשם יותר מדי מדוח, אלה המדקדקים ומוצאים כל פגם, כל חוסר בדוח, וכל אי התאמה - המדווחים המקצועיים.
בתור מדווחת מקצועית מדופלמת ומדוקדקת, איליין סוקרת כאן כמה נושאים מרכזיים שהיא מחפשת בדוח, ומתמקדת בהם כקוראת:

תפקיד העסק בחברה: דוח אחריות תאגידית צריך קודם כל להראות לקורא איך העסק רואה את תפקידו בחברה, ואיך הוא מגדיר את התרומה שלו לחברה. דוח טוב נותן קודם כל מסגרת זו, לפני שנכנס לפרטים, לסיפורים ולנתונים.

נושאים מהותיים: הצגת הנושאים המהותיים הספציפיים לחברה בצורה של מטריקס, ממחישה בצורה טובה את הנושאים עליהם מתמקדת החברה באסטרטגיית האחריות התאגידית שלה ועוזרת לקורא להבין אותם וכך את כל קונטקסט הדוח. דוגמא טובה למטריקס אינטראקטיבי: BASF.

תוצאות: חשובה מאוד היא הצגת התוצאות והאימפקט של הפעילות בתחום האחריות התאגידית. כלומר, על כל השקעה או פעילות שנעשו יש להראות איך הן תרמו או השפיעו.

מסגרת דיווח ואינדקס: מסגרת דיווח מאפשרת 'לעשות סדר בדברים' כך שקיים בדוח מידע ותשובות על שאלות ספציפיות שיש לנו כמחזיקי עניין. אינדקס חשוב ביותר גם כן כי הוא מאפשר לנו למצוא בצורה קלה כל אינפורמציה שקיימת בדוח על פי נושאים.

סגנון כתיבה: אותנטיות, בהירות ויצירתיות בכתיבה הם חיוניים לדוח אחריות תאגידית טוב!

נתונים מדויקים וברורים: חשוב להסביר איך מחשובים הנתונים המוצגים בדוח ומה הם כוללים, בעיקר אם החברה רוצה להציג שקיפות ומהימנות... נתונים מבולבלים הם הדבר הראשון שמדווחים מקצועיים יתפסו...

מטרות עתידיות והדרך אליהן: חשוב לכלול בדוח מטרות עתידיות, אך לא מספיק לרשום אותם כרשימת מכולת. ההסבר שמאחורי המטרות - למה אנחנו רוצים להשיג אותן ואיך אנו מתכוונים לעשות זאת – הוא הסיפור האמיתי.

קולות מחזיקי העניין: דוח אחריות תאגידית צריך להיות מעניין ותכליתי, אבל הוא אפילו יכול להיות סוחף ומרגש אם עושים אותו כמו שצריך. שילוב סיפורים אנושיים של אלו השייכים לקבוצות מחזיקי העניין (לקוחות, עובדים, קהילה) יכולים להוסיף חיים ואמינות לדוח. דוגמא יפה לכך יש בדוח של חברת Impahla Clothing.

ניהול אחריות תאגידית: יש חשיבות רבה לצורה שבה מתנהל נושא האחריות התאגידית בחברה, ולצורה שבה מדווחים עליו. מנהל אחד שמרכז את הנושא ומדווח למנכ"ל שהוא לא עסוק, זה שונה לגמרי ממערך מתואם ומשומן היטב שמתחיל בוועדת דירקטוריון מיוחדת ומסתיים בעובד או מנהל שמחובר לנושא בכל מחלקה... אנו נרצה לראות, ונעריך הרבה יותר, את הדוגמא השניה כמובן.

נגישות: חשוב שהדוח יהיה קל לקריאה מבחינה טכנית – קובץ שאפשר להוריד בקלות, תוכן עניינים עם לינקים ישירים על פי נושאים, אתר אינטרנט שמציג את הדוח בצורה נוחה וברורה ועוד. חוברות אלקטרוניות עם דפים זה יפה ומרשים אולי אבל מאוד לא נוח... שלא תגידו שלא אמרנו... קבלו כמה דוגמאות מצוינות: Cisco, Timberland, SAP

הקשר בין פעילות האחריות התאגידית של החברה לבין הצלחתה: רב החברות לא יודעות איך להעביר את הקשר הזה ולכן נושא זה נחשב לבונוס...
הנה אחת שיודעת: דוח אחריות תאגידית של BT.

בחינת נאותות של דוח: גם את זה אנחנו מחפשים אבל לא כ"כ מוצאים. לא הרבה חברות מעבירות את הדוחות שלהן בדיקה על ידי גורם חיצוני. וגם אם כן -  רוב בדיקות הנאותות שנערכות אינן מקיפות, עמוקות וביקורתיות מספיק. גם בדיקת נאותות טובה היא בונוס מבחינתנו בקריאת דוח. הנה דוגמא בחינה נאותות רצינית של דוח אחריות תאגידית של Nestle 2011.

מה הופך דוח אחריות תאגידית לדוח רע?
מעבר ל'ההיפך מכל מה שדיברנו עליו עכשיו'... דוח רע הוא גיבוב של חומרים שיווקיים וסלקטיביים שמציגים רק את הדברים הטובים. דוח רע לא משקף את פעילות החברה בצורה מלאה, אלא דואג להראות למחזיקי העניין רק את הצדדים הטובים של הארגון.

מה הופך דוח אחריות תאגידית לדוח ממש טוב?
פידבק!
דוח אחריות תאגידית שלא מקבל פידבק כנראה לא הצליח לייצר מספיק עניין.

עד כאן על דוחות אחריות תאגידית טובים, רעים ואלה שבאמצע...
את הפוסט המקורי של איליין באנגלית אפשר לקרוא בבלוג שלה  CSR Reporting


איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה