יום רביעי, 4 באפריל 2012

מיהו הצרכן האחראי?

עם הגידול במודעות סביבתית וחברתית שאנו רואים בשנים האחרונות, התפתחה לה גם מגמת צריכה אחראית, שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. יותר מכך, במעגלים חברתיים מסוימים צריכה אחראית הפכה מ"נישה" ל-mainstream, לסוג של לייף סטייל ואפילו הצהרה אפנתית...

אז מי אלו הצרכנים הללו? וכמה כאלה באמת יש בעולם?

לפני מספר שבועות דיברנו כאן על המכשולים שעומדים בפני הצרכנים בדרכם לצריכה אחראית. מכשולים אלה כוללים תמחור גבוה יותר של מוצרים אלה, חוסר מוטיבציה מספקת "להשקיע" בהם וקושי מצד הצרכן באמת לעקוב אחר חיי המוצר ולהבטיח שהוא אכן בר-קיימא.

למרות זאת, סקר שערכה לאחרונה חברת Nielsen בקרב 28,000 צרכנים ב- 56 מדינות ביבשות שונות, מצא כי 46% מהצרכנים בעולם מוכנים לשלם יותר עבור מוצרים ושירותים מחברות שמחויבות לאחריות תאגידית ופועלות על פי עקרונותיה.
בנוסף, מתוך קבוצה זו של צרכנים - 62% מעדיפים לעבוד בחברה אחראית, ולהשקיע בחברה כזו (59%).

הסקר עוזר להרכיב את הפרופיל של הצרכן האחראי הגלובלי - מידע רב ערך לאנשי שיווק שמכוון אותם בתכנון מהלכים אפקטיביים, כולל בחירת המטרות החברתיות/סביבתיות איתן הצרכנים שלהם מזוהים ביותר ובחירת המדיה לתקשורת איתם.

הצרכן האחראי, אם כן, הוא צעיר - 63% מהצרכנים האחראים הם בני פחות מ- 40. כיאה לבני גילם, צרכנים אלה מבצעים את חקר השוק שלהם לפני רכישה, ברשת, על ידי קריאת המלצות וחוות דעת של גולים אחרים (76%) וכמו כן סומכים על המלצות מחברים ומכרים (95%).

דבר נוסף שעולה מהסקר הוא עם אילו מטרות מזדהים ביותר הצרכנים האחראיים, מידע שכאמור יכול להשפיע על אסטרטגיית השיווק והאחריות החברתית של החברה. נמצא כי 66% מהם מזדהים עם מטרות סביבתיות, 56% עם מטרות שקשורות לחינוך ופיתוח, ו- 53% עם אלו העוסקות בעוני ורעב.

קבוצת הצרכנים האחראיים הופכת, אם כן, מקבוצת נישה לקבוצה בעלת כח קניה אדיר המחוזרת על ידי המשווקים. חברות שידן על הדופק של השוק דואגות להתנהל ולפעול כמו שהצרכנים מצפים מהם - באחריות. הדרישה הזו להתנהלות אחראית מגיעה היום כבר מכמה כיוונים, מעבר לצרכנים ויותר ויותר חברות מבינות שעליהן להתאים את עצמן לשוק.
תהיה הסיבה אשר תהיה לכך שחברה מתנהלת באחריות תאגידית - העיקר שזה קורה, וכולנו מרוויחים מכך בדרך!

איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה