יום שני, 6 ביוני 2011

מדד מעלה 2011 - חלב ב': מדד מעלה ושקיפות...?

בתוצאות מדד השקיפות שלנו שפירסמנו לפני כחודש, מצאנו שאין קורלציה מלאה בין תוצאות מדד השקיפות לתוצאות מדד מעלה. מכיוון ששני המדדים בוחנים אספקטים של אחריות תאגידית של חברות, ניתן היה לחשוב שיהיה קשר בין התוצאות...

מה שמצאנו זה שחברות הפלטינה של מדד מעלה הן גם אלו המדורגות אצלנו גבוה אך לגבי חברות הזהב והכסף אין כזאת התאמה.



במדד מעלה אין דירוג בתוך כל קטגוריה ולכן אין דירוג מספרי של חברות, אז החלטתי לבדוק את העניין בעצמי ולברר - האם בקרב חברות הפלטינה ישנה קורלציה בין התוצאות של מדד מעלה לתוצאות מדד השקיפות?



אז התחלתי לספור ולחשב נקודות...


הממצא הכי משמעותי שמצאתי הוא שיש חפיפה קלה בין עשר החברות המובילות בשני המדדים - מתוך עשרת החברות המובילות במדד השקיפות, 7 חברות גם מובילות במדד מעלה, אבל כמו ביקום מקביל שבו הכל הפוך - בנק פועלים, שבמדד השקיפות נמצא במקום הראשון הוא בדיוק במקום העשירי במדד מעלה.


אחד ההבדלים הבולטים בין המדדים שגורמים לשינויים אלו בציונים של החברות הוא שבמדד השקיפות דוח אחריות תאגידית של חברה מקבל ניקוד נוסף ומאפשר לחברה להגיע לניקוד גבוה בהרבה יותר מזה של חברות שלא פרסמו דוח.

לעומת זאת, מדד מעלה שם פחות דגש על ניהול ודיווח, עובדה שמאפשרת לחברות לקבל ציון נמוך בקטגוריה זו ועדיין להוביל.

דוגמא טובה היא אסם עם נקודה אחת בלבד בקטגוריה זו, מה שלא מנע ממנה להיות "פלטינה", בעוד שבמדד השקיפות אסם נמצאת במקום ה- 30.

דוגמא נוספת היא סקיילקס, שנמצאת במקום ה- 87 במדד השקיפות, אך מתברגת כפלטינה במדד מעלה.





שקיפות היא חלק בלתי נפרד מאחריות תאגידית, וחברות בעולם היום מבינות שחלק מלהיות עסק אחראי ולהניע שינויים ברמת החברה, הארגון והתעשייה, זה גם לשקף את הפעילות שלהן כלפי חוץ.

ההשוואה הקצרה שעשיתי מראה שלשקיפות עדיין אין דגש רב מספיק בבחינה של מדד מעלה (היא מרכיב קטן בפרק הסביבה, ומוזכרת ביחס לאתיקה וממשל תאגידי).


מדד מעלה צריך עוד הרבה שינויים והתאמות כדי שניתן יהיה באמת להעריך בעזרתו את פעילות האחריות התאגידית של חברות במשק הישראלי, ובימים אלה הוא אכן עובר "מתיחת פנים" בעזרת הערות והארות מנציגי חברות ויועצים, כשנושא השקיפות הוא רק הערה אחת מיני רבות...



איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה