יום חמישי, 15 בדצמבר 2011

אחריות חברתית בחברות קטנות – Keep it Simple!

בשנים האחרונות התנדבות ותרומה לקהילה הפכו לחלק בלתי נפרד כמעט בכל חברה גדולה. היום זה כבר ברור לכל חברה גדולה שמכבדת את עצמה שלקהילה בה היא פועלת יש חלק חשוב בהצלחתה – אם זה בגלל העובדים שמגיעים מתוכה, כוחם של הצרכנים או של ארגונים מקומיים ואגודות שתומכות בפעילותה. לכן, חברות ללא תכנית מעורבות חברתית נתפסות כמנותקות מאותם גורמים שיש להם חלק בשגשוגן.

אבל לא רק חברות גדולות ותאגידים עוסקים היום באחריות חברתית, יותר ויותר עסקים קטנים ובינוניים מבינים את החשיבות שבשמירה על קשר הדוק עם הקהילה דרך פעילות חברתית. בישראל, עסקים קטנים ובינוניים מהווים 96% מכלל העסקים, אחראים ל-50% מתוצרת המגזר העסקי ומעסיקים כ-60% מעובדיו. כלומר, למרות גודלם, לעסקים קטנים יש השפעה רבה על הקהילה.

תכנית אחריות חברתית בקטן

אז אם המשאבים שלך מוגבלים, אפשר לוותר על תרומות של מיליונים, פרסומות של עמוד בעיתון שמספרות שתרמנו מיליונים, מנהל אחריות חברתית, הפקות ענק בקהילה וכו'... אפשר להשפיע גם בקטן.

מצאתי כמה טיפים בדיוק בשביל זה בבלוג של ה- Guardian והתאמתי אותם לשפה ולרוח הישראלית...

  1. זהה את המנהיג – כמו כל פרויקט או יוזמה עסקית, גם יוזמה חברתית צריכה מנהיג. אז אמנם לעסק קטן אין את המשאבים להעסיק "מנהיג חברתי" במשרה מלאה (או בכל משרה), אבל תמיד אפשר למצוא את העובד שירצה להרים פרויקט כזה ושיש לו את המוטיבציה והאנרגיות שילהיבו את כולם.
  2. ראה בזה השקעה בעסק – מעורבות בקהילה יכולה לעתים קרובות לעזור להרחיב את קשרי העסק ולפתוח דלתות להזדמנויות עסקיות חדשות. כמו כן, תכנית כזו יכולה לתת יתרון תחרותי לעסק, שכן התנהלות אחראית ואתית נחשבת בעיני חברות גדולות, וחברות ציבוריות וממשלתיות לדרישת סף בהתקשרות עסקית.
  3. חשוב להיות ריאליים ומדויקים – בהגדרת התכנית החברתית חשוב להתמקד בתחום שקרוב לליבך, או שקרוב לליבה העסקית. אפשר לתמוך גם במטרות שחשובות לך ולעובדים ובמקביל לקדם תחומים שמשפיעים או מושפעים מהעסק. כמו כן, חשוב לקבוע מטרות מדויקות וריאליות לתכנית.
  4. להצליח וליהנות – מעורבות מוצלחת בתכנית התנדבות תיתן מוטיבציה להמשיך בפעילות ולהגדיל אותה. עובד שמגיע למשרד ומספר על חווית ההתנדבות שלו יכול לסחוף אנשים נוספים לקחת חלק בפעילות.

כמובן שלחברות קטנות ובינוניות אין את המשאבים וכח האדם כדי לנהל תכניות אחריות חברתית מורכבות, אבל אם יש מוטיבציה, נכונות ומחויבות – הרי זה אפשרי!

דוגמא לחברה קטנטנה שמשפיעה בענק היא לא אחרת מאשר ביונד ביזנס שלנו. רק בספטמבר האחרון יזמנו את פרויקט Restart בו אספנו פסולת אלקטרונית מהמשרד שלנו וממשרדים שכנים והעברנו אותו ליוזמת אקולוגיה לקהילה מוגנת אשר מעסיקה אנשים עם מוגבלויות בפירוק המכשירים והכנתם למחזור. מעבר לזאת, איליין מתנדבת באופן קבוע בארגון אישית, שם היא חברת הועד המנהל. ואני? אני, וברונו הכלב שלי, מתנדבים בבית אבות בתל אביב במסגרת פרויקט כלבי ליטוף של הג'וינט.

יש לכם בעסק תכנית אחריות חברתית?

שתפו אותנו בעמוד הפייסבוק שלנו במה אתם עושים ואיך אתם מתמודדים עם האתגרים של עסק קטן ואחראי. נשמח לשמוע וללמוד על יוזמות ותכניות חדשות.

איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה