יום שלישי, 27 בדצמבר 2011

על מכוניות אמריקאיות, דלק ומושבים מפלסטיק

תעשיית הרכב האמריקאית לא ממש ידועה באחריות הסביבתית שלה או בחדשנות. עד לאחרונה, האמריקאים אהבו מכוניות גדולות, עם מנוע חזק שצורכות כמה שיותר דלק – כי למה לא? זה זול... ויצרניות הרכב האמריקאיות נתנו לצרכן את מה שביקש.

עד לפני כשנתיים נראה היה שחברות אלה לא מודעות אפילו לאתגרים הסביבתיים שלפנינו וחדשנות ופיתוח בר קיימא היו מהם והלאה.

אז מה השתנה לפני שנתיים?

בערך בתקופה הזו עלו מחירי הדלק גם בארה"ב והצרכנים החלו לעבור בהמוניהם ממכוניות אמריקאיות גדולות למכוניות יפניות קטנטנות שצורכות פחות דלק, בעלות מפרט חדשני יותר ואפילו חינניות יותר מהמכוניות האמריקאיות.

מגמה זו של מעבר ממכונית שמסמלת "גאווה אמריקאית" למכונית שמסמלת את הפיכת ה- Manufacturing Belt ל- Rust Belt החלה למעשה כבר בשנות ה- 80 אך הגיעה לשיאה בשנים האחרונות וגרמה לחברות האמריקאיות להזדקק לכספי סיוע מהממשלה לטובת השקעה בפיתוח דגמים שיכולים להתחרות ברכבי החברות הזרות.

אז למה נזכרתי בכל זה דווקא היום?
כי נתקלתי בכתבה על פורד והמאמצים ה"אחראיים" שלה לפיתוח בר קיימא... פורד היא אחת מהחברות שעמלו ושקדו בשנים האחרונות על פיתוח מכוניות שמתאימות יותר לצרכי השוק החדשים, ובמסגרת זאת לקחה את הפיתוח הבר קיימא מעבר לנושא צריכת הדלק, והחלה גם לשלב חומרים ממוחזרים ו"אחראים" יותר בתהליך הייצור ובמכוניות עצמן.קישור

כבר מ- 2009 החלה החברה לחייב את כל ספקי הבד (למושבים) להשתמש ב- 25% חומר ממוחזר, ועכשיו היא דורשת ש- 100% מהבד יהיה חומר ממוחזר: בפורד פוקוס החדשה עשויים המושבים מבד שנקרא REPREVE – פוליאסטר המורכב משילוב של חומרים ממחוזרים כולל בקבוקי פלסטיק ופסולת תעשייתית. המושבים של כל מכונית מדגם זה שווים ל- 20 בקבוקי פלסטיק. בנוסף, שטיחים בפורד אסקייפ עשויים מחומר ממוחזר אחר, ובכל מכונית כזו השטיחים מורכבים מ- 25 בקבוקי פלסטיק.

בנוסף לפיתוח מכוניות עם צריכת דלק יעילה יותר ושילוב חומרים ממוחזרים בבדים ברכבים, בשנים האחרונות פורד עבדה גם על הגדלת השימוש ברכיבים לא מתכתיים, ממוחזרים ושמבוססים על חומרים ביולוגיים. לדוגמא הספוג בכריות ומשענות הראש עשוי מפולי סויה, שילוב של רכיבים עשויים משמן קיק בלוח המצגים, חוטים ממוחזרים בכיסויי המושבים ועוד...

אז מה כל זה מלמד אותנו?
שגם חברות שלפני כמה שנים אפילו לא ידעו מה אומרת המילה sustainability היו חייבות להתעלות על עצמן ולהתקדם למקום אחראי יותר - במקרה הזה בגלל דרישות השוק.

אני מקווה שיום זה יגיע גם בארץ, ושחברות שעדיין לא החלו לחשוב על מה זה קיימות בשבילן, יהיו חייבות להתמודד עם השאלה הזו כדי להמשיך להתחרות בשוק ולמשוך צרכנים, שיותר ויותר דורשים אחריות ושקיפות.

אפשר לקרוא עוד על אחריות תאגידית וקיימות בפורד באתר החברה.

איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה