יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

פסולת אלקטרונית - שוק לא מנוצל?

לכל היזמים שבינינו – יש שוק לא מנוצל בפסולת אלקטרונית!

רק לפני כמה חודשים יזמה ביונד ביזנס מבצע איסוף פסולת אלקטרונית ממשרדים, ועכשיו יצא מחקר שמדבר על כך שחלק גדול מהמכשירים שנזרקים בעצם עובדים או שזקוקים לתיקון שלאחריו יעבדו בצורה תקינה. במכשירים הללו, אם כן, ניתן להשתמש שוב...

אז איפה כאן ההזדמנות העסקית?

זה לא סוד שבחברה המערבית מוצרים רבים נקנים ונזרקים שוב ושוב, כאילו היו לשימוש חד פעמי. הרדיפה המתמשכת אחר המכשיר החדש והטוב ביותר, ותרבות הצריכה שמעודדת אותנו תמיד לעמוד בקצב התחלופה שלהם (ובקצב של החברים שלנו) גורמת לכך שמוצרים רבים מוחלפים בגרסא חדשה יותר ונזרקים אפילו שהם תקינים לחלוטין.

מחקר שנערך לאחרונה בבריטניה על ידי Waste & Resources Action Programme (WRAP) מצא כי כמעט רבע מהציוד האלקטרוני שנזרק יכול עדיין להיות בשימוש. עפ"י המחקר, יש פוטנציאל כלכלי רב במכירת מוצרים אלו בשוק.

המחקר חושף מספר נקודות מעניינות:

  • שליש מהציוד האלקטרוני שנזרק כולל DVD , וידאו, רדיו וטלוויזיות.
  • יותר מחצי מקבוצת מכשירים אלה נזרקים כשהם תקינים לחלוטין, בד"כ בשל שדרוג למודלים חדשים יותר.
  • 12%מהציוד שנאסף בתחנות מחזור תקין לחלוטין. 11% נוספים זקוקים רק לתיקון קל. כלומר 23% מהציוד יכול להימכר שוב.
  • על פי סה"כ כמות המוצרים שמגיעים לתחנות מחזור בבריטניה, למכירה של מוצרים אלו יש פוטנציאל רווח שנתי של 155 מיליון דולר (לאחר חישוב הוצאות איסוף/קנייה של המוצרים ותיקונם).

מחקר זה מראה את הפוטנציאל העצום שבקידום שימוש שני (reuse) במוצרים אלקטרוניים. עסק כזה יכול בקלות לשלב בין ליבה עסקית לסביבתית-חברתית: יצירת רווחים תוך הגנה על הסביבה ע"י איסוף ומניעת הטמנה של מכשירים אלו, ופיתוח חברתי על ידי אספקת מכשירי חשמל תקינים ובעלות נמוכה לאוכלוסיות שזקוקות להם.


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה