יום רביעי, 18 במאי 2011

קווין מוס מככב בכנס ביונד ביזנס

הדובר המרכזי בכנס ביונד ביזנס שהתקיים אתמול (17.5) היה קווין מוס, מנהל אחריות תאגידית של חברת British Telecom. במסגרת תפקידו בחברה אחראי קווין על מדיניות ופעילות החברה בנושאים חברתיים, סביבתיים ואתיקה. קווין הוא גם שותף מרכזי בכתיבת ופרסום דוח האחריות התאגידית של החברה.

לקווין נסיון רב באחריות תאגידית על פניה השונים, נסיון שבא משנים רבות בחברה שמחויבת לתחום האחריות התאגידית מהנהלה בכירה ועד העובד הזוטר ביותר, ומעשר שנות דיווח.

כמו כל חברה, גם BT צריכה להתמודד עם נושאים מהותיים רבים, ולקבוע את השפעתם על הארגון. החברה מרכזת מידע על נושאים מהותיים שהתקבל מדו שיח עם מחזיקי עניין וממינת אותו לפי חשיבותו עפ"י שתי שאלות יסוד:
איך הנושא משפיע על החברה? איך הנושא משפיע על מחזיקי העניין שלה?

ניהול אחריות תאגידית ב- BT כולל שרשרת נרחבת של בעלי תפקידים, והפעילות בסופו של דבר מאושרת ומבוקרת ע"י דירקטוריון החברה. נוסף לכך, ועדת מומחים חיצונית סוקרת את פעילות החברה באופן קבוע ומספקת ביקורת והמלצות לשיפור מהלכים ומדיניות. המלצות וביקורת הועדה על דוח האחריות התאגידית של החברה, אף נכללות בדוח עצמו ומשפיעות על כתיבת הדוח הבא.

אסטרטגיית האחריות התאגידית של BT מתמקדת בנושאים הבאים:
- העצמת קהילות, עם דגש על הנגשת טכנולוגיה דיגיטלית (Digital inclusion)
- צמצום הטביעה הפחמנית של החברה והשפעות סביבתיות
- התנהגות אחראית כלפי לקוחות, עובדים וספקים

קווין העלה ופיתח בהרצאה 3 נושאים חשובים שמהווים דילמה לחברת תקשורת כמו BT ומצריכים שמירת האיזון בין אתיקה, אחריות כלפי לקוחות, וניהול עסק יעיל:



  • איזון בין חופש המידע להגנה על לקוחות ברשת האינטרנט (על ילדים בעיקר), ועד כמה ניתן להחליט בשביל הלקוחות מהו תוכן הולם. אילו תכנים יש להוריד מהרשת כי הם לא חוקיים? עד איזו רמה יש להגיע מבחינת חשיפת תוכן שעלול לפגוע באוכלוסיות מסוימות?
    BT פתחה תוכנות לסקירת תכנים אותם היא מספקת ללקוחות על מנת שיחליטו לבד מה אילו תכנים ירצו לחסום, ולארגונים ללא מטרות רווח שמהווים "ועדת ביקורת" חיצונית שמתריעה ל- BT על תוכן לא חוקי שיש להורידו מהרשת.

  • מינרלים ממדינות מלחמה, שהכנסות מהם מסייעים לצד האלים (אם זה ממשלה או מורדים) לקנות נשק ולהמשיך לגרום סבל לאוכלוסיה. מינרלים אלה משמשים לייצור טלפונים סלולריים ולכן זו אחריותן של חברות התקשורת לוודא שמדינות קונפליקט הם לא חלק משרשרת האספקה.

  • בטחון ופרטיות ברשת האינטרנט הוא דילמה שנמצאת בכותרות לאחרונה בעיקר כשמדובר על הנעשה בסין או על סיכול הטרור בעולם. עד לאיזו רמה צריכות חברות תקשורת לספק מידע על לקוחותיהן לממשלות? מהו הגבול? מדובר על נושא רגיש שבו הגבול בין פרטיות האינדיבידואל מול בטחון המדינה עלול להיות דק מאוד.

הנושאים הללו הם בעיתיים מכיוון שלא ניתן למדוד אותם בשום צורה, כל דילמה כזו עלולה לקבל נפח גדול יותר בגלל הנורמות במדינות השונות, יש כאן אתגר רציני ההתנהלות האתית של החברה ולאיזון העדין בין מחזיקי העניין השונים.

לסיכום הדגים קווין איך BT מיישמת בפועל את הנהלים והמדיניות של החברה בעזרת case study של פעילות החברה לצמצום הטביעה הפחמנית שלה. BT לא משאירה מאחור שום חלק שעלול להיות קשור להשפעות הסביבתיות, ומערבת את הלקוחות, העובדים והספקים במאמץ המשותף לצמצום ההשפעה הסביבתית. הפעילות כוללת צמצום בצריכת אנרגיה בתוך הארגון, פיתוח מוצרים "חכמים" שמאפשרים ללקוחות לחסוך באנרגיה, התייעלות ארגונית שמביאה לצמצום נסועה ומפחיתה את פליטות הפחמן, חינוך מחזיקי העניין ודיווח.

קווין הוא דובר נפלא שהצליח לסחוף את הקהל ולעורר בכולנו השראה. ההרצאה שלו לא רק הראתה לנו איך "עושים" אחריות תאגידית בעולם, אלא גם איזו רמת התלהבות ומחויבות צריכה להיות לכל ברי המזל בינינו שעוסקים בתחום המרתק הזה.


איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה