יום רביעי, 4 במאי 2011

תוצאות מדד השקיפות 2011 - גם השנה ציון נכשל לחברות המובילות במשק

בשבוע שעבר פרסמנו את תוצאות מדד השקיפות של 2011 שמראה גם השנה לנו שהחברות המובילות במשק עדיין רחוקות מלהפנים (ובטח ובטח שליישם) את נושא השקיפות החברתית-סביבתית שלהן. אחוז השקיפות הכללי השנה עומד על 35% ומהווה עלייה של 2% בלבד מהשנה שעברה. כמו כן, רק 10% מהחברות מקבלות ציון "עובר" עם אחוזי שקיפות של מעל 50.

עשרת החברות הציבוריות השקופות ביותר בישראל הן:


חברות חדשות בעשיריה הראשונה הן מכתשים אגן, טבע, כימיקלים לישראל וגזית גלוב.
חברות שנפלו מהעשיריה הראשונה השנה הן אלון החזקות הרבוע הכחול, אלביט, בתי זיקוק ונס טכנולוג'יס.

כל עשרת החברות הראשונות פרסמו דוח אחריות תאגידית בשנים 2009-2010 מה שגם העלה את הניקוד שלהם. מדד השקיפות מעניק ניקוד אפשרי גבוה לנושא הדיווח משום שזוהי הדרך המתקדמת ביותר לשקף את הפעילות העסקית-חברתית-סביבתית של הארגון.
לעומת העשיריה הראשונה, רוב החברות שנסקרו כ-65%, מפגינות רמת שקיפות בין 10%-50%. 13% מפגינות רמת שקיפות של פחות מ-10% ול8% מהחברות אין שקיפות כלל.

השנה השווינו בין תוצאות מדד השקיפות לבין דירוג מעלה וגילינו שיש קשר והתאמה ביניהם רק בנוגע לחברות המובילות בשני המדדים. מתוך 13 החברות הנסחרות במדד תא100 שקיבלו דירוג פלטינה (הדירוג הגבוה ביותר במדד מעלה), 12 מתוכם מובילות את מדד השיקפות. החברה היחידה המדורגת נמוך היא אסם במקום ה- 30.
התאמה זו אינה חלה על חברות שקיבלו דירוג זהב וכסף במעלה - במדד השקיפות חברות אלה מראות נתון ממוצע זהה ונמוך העומד על 22% שקיפות.


ומה צופן לנו מדד השקיפות 2012?
בשלושת השנים שאנו עורכים את מדד השקיפות אנחנו רואים עלייה מינורית בשקיפות, אך כל עוד יש עלייה בשקיפות החברות, השוק הישראלי צועד לכיוון הנכון. אנחנו גם רואים שיותר חברות מתעניינות, מדווחות ועושות מאמצים להתקדם בתחום האחריות התאגידית ונשמח אם המגמה הזאת תהפוך ל"מדבקת". עד למדד השקיפות הבא נותר לנו רק להמשיך לשווק, למתג ליחצן ולמכור את חשיבות השקיפות והאחריות התאגידית והמשמעויות שלהן לעסקים.

בכנס ביונד ביזנס שייערך ב- 17.5.2011 נציג את תוצאות מדד השקיפות ונחלק תעודות הוקרה לנציגי עשר החברות המובילות.

מדד השקיפות כיכב ברשת בימים האחרונים ב- Ynet ו- Jersualem Post

איריס רקוביצקי


ביונד ביזנס





תגובה 1:

  1. כמה מאכזב לראות את ההתקדמות המועטה מאז שנה שעברה. אולי כדאי להציע כלים ברורים ונגישים לחברות כיצד לשפר את השקיפות שלהן?
    כל הכבוד לכם על ביצוע המדידה החשובה הזו.

    השבמחק