יום שני, 28 בנובמבר 2011

השקעה אחראית (SRI) - זה כדאי!

אני חייבת להודות שתחום הכלכלה והפיננסים הוא לא הצד החזק שלי – אני יודעת איך לנהל את הכסף שלי, אני מבינה איך עובדת הבורסה ובגדול איפה כדאי להשקיע אבל פחות או יותר זהו...

ובכל זאת אני רוצה לדבר על תחום בעולם ההשקעות שצובר תאוצה בשנים האחרונות ברחבי העולם ומתקשר כמובן לשקיפות ואחריות תאגידית - תחום ה'השקעות האחראיות', השקעות הלוקחות בחשבון התנהלות חברות בתחומי חברה, סביבה וממשל תאגידי. (SRI- Socailly Responsible Investing).

נתחיל מעובדה היסטורית – השקעה אחראית היא לא תופעה חדשה מהשנים האחרונות, אלא קיימת כבר מאות שנים. בארה"ב, קהילת הקוויקרים למשל במאה ה-18 אסרו על חבריה לעסוק בסחר עובדים או לקשור קשרים עם אלה הקשורים לכך. באופן כללי, הטפה להשקעה אחראית בא באותה תקופה ממניעים דתיים שקראו למאמינים לא להיות מעורבים בעסקים שפוגעים ב"שכנים" או בעובדים.

בשנות ה- 60 בארה"ב חזר לתודעה תחום ההשקעה האחראית בעקבות פעילותו של מרטין לותר קינג, ומלחמת ויאטנם ששמה באור הזרקורים (השליליים) את חברות הנשק. בשנות ה- 70 הדגש היה על אנרגיה גרעינית ופליטות גז של מכוניות. במשך השנים השקעה אחראית הרתיעה אנשים רבים שראו את התחום כ"היפי" או כתחום שלא יכול להביא להחזר מספק על ההשקעה. היסטוריה מעניינת, שהביאנו עד הלום...אפשר לקרוא עוד כאן.

מחקרים בשנים האחרונות מראים כי הגישה הספקנית כלפי השקעות אחראיות, היא לא הגישה הנכונה – השקעות בעסקים אחראיים לא נופלות, ובמקרים רבים אף משיגות תשואה גבוהה יותר מהשקעות "רגילות". מחקר של ה- Social investment Forum מצא כי ב- 2009 65% מתוך 160 קרנות ה- SRI החברות בפורום הגיעו להישגים גבוהים יותר מהישגיהן בשנים קודמות וזאת למרות המשבר הכלכלי. כמו כן, רובן של קרנות ה- SRI הגדולות השיגו את תוצאות מדד ה- (Standard & Poor's) S&P ב- 10 השנים האחרונות.

אחד ההסברים לכך שהשקעה בחברות אחראיות זו השקעה טובה הוא שהן חברות שבד"כ יש בהן הנהלה וממשל תאגידי טוב יותר עם חשיבה חדשנית וארוכת טווח. אלו בד"כ חברות שמצליחות לאורך זמן ומספקות ROI גבוה למשקיעים.

השקעה אחראית היא כמובן דרך מצוינת להשקיע את הכסף בצורה חכמה, מבלי להתפשר על ערכים חשובים. אם עניינתי אתכם עם סקירת 'קצה המזלג' שלי, אפשר לקרוא עוד על SRI באתר של ה- Social investment Forum SIF - אתר אמריקאי, אמנם למשקיעים מקצועיים ולא פרטיים, אבל עם חומר נרחב בנושא. כמו כן, אפשר לקרוא בעברית ולראות מה קורה בארץ בתחום זה באתר מעלה.

השקיעו בתבונה

שיהיה לכולם רווח נעים...


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה