יום חמישי, 17 בנובמבר 2011

נשים בהנהלה זה עסק טוב!

נציגות נשים בהנהלה בכירה ודירקטוריון זה נושא כאוב ובעייתי בכל העולם. אמנם בשנים האחרונות קידום נשים במקום העבודה נעשה טרנד רציני, ושלל אסטרטגיות, תכניות הדרכה, מצגות ומיליוני דולרים יכולים להעיד על כך, אבל נשים עדיין ברב המקרים נשארות מאחור – אולי בתפקידי ניהול, אבל לא בכירים.

בארץ למשל, מחקר של שדולת הנשים בישראל מצא כי בחברות הנסחרות במדד תא 100 (החברות המובילות במשק) יש 18% נשים בהנהלה ו- 15% בדירקטוריון. המצב בעולם דומה, וישראל אף נחשבת יחסית מובילה בעניין זה.

כמובן שהסיבות ל"תופעה" הזו הן מרתקות ועמוקות, ואפשר לדון עליהן ימים שלמים (ולכתוב אין ספור עבודות מחקר), אבל בפוסט הזה אני דווקא רוצה ללכת לכיוון אחר – למה כדאי לחברה לדאוג שיהיו נשים בדירקטוריון ובהנהלה הבכירה?

מחקרים שונים מהשנים האחרונות מצביעים שיש קשר ישיר בין יותר נשים בדירקטוריון לבין הצלחה פיננסית. במחקר של Catalyst למשל נמצא כי חברות בהן יש יותר נשים בדירקטוריון מראות תוצאות טובות יותר בכ- 16% בתשואה למכירות (ROS), מאשר חברות עם פחות נשים. כמו כן, חברות בהן יש יותר נשים בדירקטוריון מראות תוצאות טובות יותר בכ- 26% בתשואה להון מושקע (ROIC), מאשר חברות עם פחות נשים.

מחקר נוסף, של ,McKinsey מצא שבכל המגזרים שנבדקו החברות בהן בדירקטוריון יש את מספר הנשים הגבוה ביותר מראות תוצאות פיננסיות טובות יותר מאשר חברות ללא נשים בדירקטוריון: בכ- 41% בתשואה על הון (ROE), ובכ- 56% ברווחי התפעול. מחקר אחר מראה כי חברות עם יותר נשים בהנהלה הבכירה הראו חסינות רבה יותר למשבר הכלכלי.

כמו כן, נוכחות נשים בהנהלה הבכירה ובדירקטוריון משפיעה לטובה על יוזמות האחריות התאגידית של החברה – הן מבחינת איכות היוזמות והתכניות, והן בגובה התרומות והמעורבות בפילנטרופיה בכלל.

חברות רק צריכות לקרוא את המחקרים כדי להבין שנשים בהנהלה זה עסק טוב, אבל למקרה שזה לא מספיק יש תמיד אפשרות לחקיקה – בנורווגיה וספרד כבר יש חקיקה למכסת נשים בהנהלה, בבריטניה דוח שיצא לאחרונה ממליץ להגדיל את ייצוג הנשים בדירקטוריון בחברות הנסחרות בבורסה לפחות ל- 25% עד 2015. גרמניה, בלגיה, הולנד וצרפת מתכננות גם הן צעדים לקראת רגולציה בנושא.

חבל שחברות רבות כל כך סגורות בסבך של חוסר פתיחות, מסורת, ערכים מיושנים וחוסר ראיה לטווח ארוך, מכדי להבין שהנהלה והון אנושי מגוונים ככל האפשר מובילים לחברה טובה וחזקה יותר, ולתוצאות טובות יותר.


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה