יום חמישי, 3 בנובמבר 2011

ברבי מחבקת עצים

זוכרים את ברבי? הבובה המושלמת שמהצד גם ידועה בתור משמידה סדרתית של יערות גשם? (אפשר לקרוא על מעלליה בפוסט שכתבתי בנושא)
אני שמחה לספר שברבי תחזור בשנים הקרובות לעיסוקיה הרגילים - אתם יודעים - שיזוף, קניות, ספורט, נשפים, קן
...

,Mattel החברה שמייצרת את ברבי, ושהיתה בחודשים האחרונים תחת התקפה מארגונים סביבתיים (ובראשם (Greenpeace בנוגע למקורות חומרי הגלם לאריזות המוצרים שלה, יצאה בשבועות האחרונים עם הצהרות ומדיניות חדשה למיקור חומרי הגלם שלה. המדיניות החדשה מתרכזת סביב שלוש פעילויות עיקריות: הגברת מחזור האריזות לאחר שימוש, הימנעות משימוש בחומרים ממקורות שנויים במחלוקת, והגדלת השימוש בחומרים שמקורם מאושר על ידי גורם שלישי.

כמו כן קבעה Mattel יעדים שאפתניים לנושא מיקור חומרי אריזה:

  • עד סוף 2011, ב- 70% מאריזות המוצרים יהיה שימוש בחומרים ממוחזרים או חומרים ממקור "בר-קיימא" מוסמך.
  • יעד זה יגדל ל- 85% עד לסוף שנת 2015
  • החברה תיתן העדפה לשימוש בחומרים שהוסמכו על ידי ה- Forest Stewardship Council במידת האפשר

כמו כן, Mattel הורתה לספקיות שלה שלא ליצור קשרים עם חברות שנויות במחלוקת. Mattel אמנם לא הזכירה שמות של ספקיות "שנויות במחלקות", אך ברור שהאצבע מופנית כלפי Asia Pulp & Paper (APP), ש"מואשמת" בכריתת יערות גשם באינדונזיה בצורה לא חוקית, ושבגללה Mattel וחברות רבות אחרות מצאו את עצמן תחת ביקורת קשה מארגונים סביבתיים ומה שיותר כואב – מצרכנים.

Hasbro, יצרנית צעצועים נוספת (Transformers, GI Joe, Monopoly) שגם בה הוטחו האשמות לגבי קשריה עם APP ושימוש בחומרי גלם ממקורות לא ברי קיימא בעליל, יצאה גם היא עם מדיניות חדשה – אפילו שאפתנית ונוקשה יותר מזו של Mattel:

  • עד סוף 2015, ב- 90% מאריזות המוצרים יהיה שימוש בחומרים ממוחזרים או חומרים ממקור "בר-קיימא" מוסמך (היעד של Mattel הוא 85%)
  • דרישה מספקים לקבל אישור מגורם שלישי על כך שחומרי הגלם שלהם מגיעים ממקורות ברי קיימא
  • הפסקת השימוש בסיבית בתוליים של תערובות עצים טרופיים – כך ימנע השימוש בחומרים ממקורות שהם לא ברי קיימא

מדיניות שאפתנית יותר או פחות... העיקר שיש מדיניות!

קמפיין ברבי ותוצאותיו רק מוכיח שחברות היום כבר לא יכולות להרשות לעצמם לזלזל בנושאים סביבתיים – אם השינוי לא מגיע מבפנים כי החברה באמת מאמינה בקיימות ואחריות לחברה ולסביבה, אז יהיו גופים שיגרמו להם לעשות את השינוי, וכמו שהזכרתי קודם, אחד הגורמים הללו הם הצרכנים שהיום מודעים יותר ויותר לנושאים אלו.

לקח חשוב נוסף הוא בתחום ה- B2B - ספקיות היום צריכות לעמוד ביותר תנאים מאשר מחיר ועמידה בזמנים. החברות הגדולות היום דורשות מהספקים שלהם לעמוד באותם סטנדרטים אתיים, סביבתיים וחברתיים שהן (ומחזיקי העניין שלהן) דורשות מעצמן.

חברת APP היא דוגמא מצוינת לכך – גם לאחר שבשנים האחרונות איבדה לקוחות רבים כולל Nestlé, Unilever Home Depot ועכשיו גם את Mattel ו- Hasbro, מנהיגיה עדיין לא מפנימים שחוסר אחריות תאגידית שווה הפסדים כספיים כבדים. השאלה היא לא אם אי פעם הם יפנימו את העניין, אלא מתי וכמה לקוחות עוד יפסידו עד שזה יקרה...קישור

APPהיא לא היחידה שעדיין לא הפנימה שקורה כאן שינוי... אני יכולה לחשוב על עוד כמה חברות כאלה...

*** קרדיט לתמונה של environmentalist Barbie:

http://earthday.tumblr.com/post/372574081/barbie-r-going-green

איריס רקוביצקי

ביונדביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה