יום שני, 12 במרץ 2012

'הלורקס' של ד"ר סוס - על כלכלה וחיות אחרות

בשבוע שעבר יצא למסכים בארה"ב סרט המבוסס על סיפור של ד"ר סוס - The Lorax . הסרט נמצא במקום הראשון בקופות וגרף כ-$70.7 מיליון בסוף השבוע האחרון. כמו כל סרטי ד"ר סוס, הסרט מיועד לילדים אך יש בו תובנות וסבטקסט שמיועדים למבוגרים.

תשאלו למה אני כותבת פתאום על סרטים?

לא, עדיין לא מוניתי למבקרת קולנוע מטעם ביונד ביזנס... לסרט הלורקס (זהו שמו בישראל) יש ערך מוסף מעבר להיותו סיפור מקסים עם דמויות פרי דמיונו הפרוע של ד"ר סוס – לימודי קיימות ואחריות תאגידית. את נושא שימור הסביבה ניתן לזהות כמעט מיד – דמות חיצונית (ה'וואנסלר') מגיעה לעולם קסום ומתחילה לכרות עצים לטובת ייצור מוצר "שכולם צריכים". כריתת העצים לא מפסיקה עד שהם נגמרים והיצורים נאלצים לעזוב מפאת זיהום אויר והרס של עולמם הקסום.

אך נושא האחריות הסביבתית הוא רק השכבה הראשונה... המבוגרים שבינינו שקצת מחוברים לדרכי העולם הכלכלי כיום ישימו לב לעוד שכבה המביאה את המתח התמידי בין פעילות עסקית החותרת לרווחים מידיים, לבין זו השואפת לבניית ערך מוסף לטווח ארוך וקיימות.



הלורקס
http://www.traileraddict.com/trailer/the-lorax/trailer

לפני שעוזבים היצורים את עולמם, חורט הלורקס (הדמות המרכזית בסרט) על אבן את המילה Unless. רוב הפרשנויות למילה מדברות על כך שהיא מתייחסת לסביבה – "אם לא נפסיק להרוס את כדור הארץ, אז...", אבל בעקבות כתבה שמצאתי ב- Huffington Post אני רוצה להציע כמה פרשנויות נוספות, שקושרות את הסיפור ואת 'Unless' לכלכלה העולמית:

  • אלא אם תאגידים יעמדו בפני הפיתוי של רווח קצר מועד, אנו מסתכנים בוויתור מוחלט על קיימות ויצירת ערך מוסף. כך בסרט ה'וואנסלר' בוחר למקסם את רווחיו המיידיים על ומתעלם מההשלכות ארוכות הטווח של פעילותו.
  • אלא אם ארגון יאמץ ויטמיע בצורה מלאה את מערכת הערכים של אחריות תאגידית, הוא מסתכן בכך שיהפוך ללא רלוונטי, מיושן. נושא האחריות החברתית-סביבתית הפך למנדט בשנים האחרונות וחברות שלא לוקחות חלק בכך עלולות לאבד את אמונם ועסקיהם של לקוחות, צרכנים ומשקיעים. בסרט, אילו ה'וואנסלר' היה פועל באחריות, ולמשל נוטע עצים חדשים במקום אלה שכרת, יכול היה להמשיך ולהניב רווחים אל תוך העתיד.
  • אלא אם ארגונים יאמצו ראייה רחבה יותר של תפקידן ומטרתן בחברה (מעבר לרווח למשקיעים), נגיע גם אנו לסופו של הלורקס. עלינו לזכור שמקסום אינסופי של רווחים הוא בחירה ולא חובת הארגון (מקסום הרווח הוא חובה חוקית של ארגון רק לפני מכירתו), ויותר מכך יכול לשים את הארגון בסיכון שכן הוא עלול לבוא על חשבון אינטרסים אחרים שלו, כמו למשל במקרה של הלורקס – הכחדת זן העצים לו היתה החברה זקוקה לצרכי ייצור...

הספר הלורקס, עליו מבוסס הסרט, פורסם לפני כ- 40 שנה... מעניין אם גם אז הבינו את הרובד הפנימי המבקר את הכלכלה העולמית, או שלא ראו בספר יותר מסיפור ילדים?

והיום שאנחנו מבינים – מה נעשה עם זה?

*** הלורקס מציג בימים אלה על המסכים בישראל גם בדיבוב לעברית.


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה