יום רביעי, 7 במרץ 2012

איך משיגים צריכה ברת קיימא?

בשנים האחרונות אנו מוצאים שלצרכנים יש יותר כוח ויותר הזדמנויות לשנות ולהשפיע על מוצרים ושירותים שהם צורכים, זאת לעומת מערכת היחסים הקודמת שבה הצרכן פשוט השלים עם כל מה שהציע לו היצרן. היום, לחברות כבר אין את הפריווילגיה להתחמק ולהתעלם מהצרכן ומרצונותיו, וזה כולל גם דרישות למוצרים ברי קיימא, התנהלות אחראית של הארגון, ושקיפות.

בארץ, כמו גם בעולם, צרכנים מודעים רוצים מוצרים במחירים שווים לכל נפש, שמיוצרים בצורה אחראית חברתית-סביבתית. לחברות מצידן, יש אינטרס כמובן לספק לצרכן את מבוקשו ולדאוג למערכת יחסים של אמון ונאמנות, אך מצד שני לעתים מתקשות במהלך זה.

כתבה שפורסמה ב- Sustainable Business Forum עוסקת במחקר שנעשה לאחרונה לגבי "צריכה ברת קיימא". המחקר סוקר לא רק את הצד של הצרכן בעניין זה, אלא גם מביא את האתגרים והפתרונות האפשריים מנקודת מבטו של הארגון והערך המוסף הפוטנציאלי.

המחקר, More with Less: Scaling Sustainable Consumption and Resource Efficiency מצא מספר מכשולים פנים וחוץ ארגוניים שמפריעים לקיומה של "צרכנות ברת קיימא":

  • לצרכנים אין תמריץ מספק להתנהל ב"צרכנות ברת קיימא", כמו כן הם מבולבלים ממסרים לא עקביים. חברות לא מקלות על צרכנים בנושא זה – המידע שהן מספקות לגבי מוצרים לעתים לוקה בחסר או "משמיט" פרטים, ומוצרים ברי קיימא נחשבים ל"פרימיום" וכך גם המחיר שלהם.
  • שרשרת אספקה מסורבלת ולא יעילה יוצרת עלויות מיותרות וכמו כן מקשה על המעקב אחר "התפתחות" חיי המוצר מבחינת ההשפעות החברתיות-סביבתיות שלו.
  • טכנולוגיה יקרה ולא מנוצלת כראוי היא הסיבה לכך שמוצרים רבים אינם ממוחזרים. גם אלה שממחוזרים עוברים לעתים קרובות תהליך ארוך ויקר שבד"כ כולל שינוע ברחבי העולם, מה שמעיב על התועלת הסביבתית. כמובן שאתגר זה מוסיף להוצאות היצרן, מעלה את המחיר לצרכן ומונע ממנו צרכנות ברת קיימא אמיתית.
  • תמריצים מסחריים לייצור מוצרים ברי קיימא הם כמעט לא קיימים (לא רק אצלנו...) ובכך מונעים גידול של כ- 7-13% בייצור מוצרים אלה.
  • ראיה חסרת אופקים היא בעיה שקיימת בעולם כולו, אך הישראלים בהחלט מתמחים בה... רוב רובן של החברות בעולם מחפשות רווחים קצרי טווח כדי לשמור על בעלי המניות עשירים ומרוצים. המחקר מצא כי מתוך 100 חברות ה- FTSE (100 החברות הנסחרות ב- London Stock Exchange), 55% מציבות יעדי אחריות תאגידית שצריך להשיג תוך שנה-שנתיים, ורק 18% רואות קדימה ומציבות יעדים למילוי עד ל- 2018-2020.

המחקר מציע כמה אסטרטגיות שיכולות לעזור לחברות להתגבר על אתגרים אלה:

source - WEP, 2012

ובעין מקומית...

אמנם צריכה ברת קיימא היא חשובה ונכונה, אך בישראל יש לחברות היצרניות והקמעונאיות עוד כמה שלבים לעבור לפני שיגיעו למוצרים ברי קיימא... הראשון שבהם הוא לתקן ולבסס מחדש את מערכת היחסים שלהם עם הצרכנים – שנפגעה קשות עקב האירועים של השנה האחרונה. תוך כך, הטמעה של מספר אלמנטים בסיסיים של אחריות תאגידית – אלה יכולים להביא לצמצום עלויות ולאחר מכן לייצור מוצרים ברי קיימא.

הדרך אמנם ארוכה אבל לא בלתי מושגת!


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה