יום חמישי, 12 בינואר 2012

עוד הוכחה לכך שמאחריות תאגידית אפשר רק להרוויח

אם עדיין לא השתכנעתם שאחריות תאגידית תורמת לרווחיות והצלחת החברה בטווח הארוך, אז יש לי כאן עוד הוכחה בשבילכם.

מחקר (נוסף...) שבוצע לאחרונה על ידי צוות חוקרים מ- Harvard ו- London Business School השווה בין ההישגים של 180 חברות אמריקאיות: 90 חברות שאימצו בשנות ה-90 מדיניות של אחריות תאגידית (מעורבות אחריות תאגידית גבוהה), ו- 90 חברות שלא אימצו את התחום בשנים אלו (מעורבות אחריות תאגידית נמוכה).

המחקר מגדיר אחריות תאגידית כאימוץ מדיניות בנושאים סביבתיים, חברתיים וממשל תאגידי. חברות עם אחריות תאגידית גבוהה אימצו בשנות ה- 90 ממוצע של 40% מנושאים אלו, ואילו חברות עם אחריות תאגידית נמוכה אימצו 10% בלבד מנושאים אלו. החברות שנבחרו למטרת המחקר הינן זהות מבחינת הביצועים הפיננסיים שלהן בשנות ה- 90 על מנת לבחון את השפעת האחריות התאגידית על הביצועים שלהן לטווח ארוך.

בהשוואה בין החברות זוהו שלוש מגמות עיקריות:

  1. בחברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה הממשל התאגידי עוסק, מעבר לניהול הביצועים הפיננסיים, גם את ניהול הביצועים החברתיים והסביבתיים של החברה ומעקב עליהם.
  2. בחברות אלה הדירקטוריון לרוב מעורב בנושאי אחריות תאגידית, וכמו כן שכר הבכירים בחברות אלה במקרים רבים תלוי (גם) מדדים חברתיים–סביבתיים. חברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה טיפחו והשקיעו יותר ביחסיהן ובתקשורת עם מחזיקי עניין שונים תוך דוח שיח מתמיד.
  3. בנוסף, חברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה לרוב מודדות ומדווחות על הביצועים החברתיים-סביבתיים שלהן, לצד הדיווח הרגיל על הביצועים הפיננסיים. כמו כן, הדיווחים החיצוניים שלהן בד"כ מתמקדים בטווח הארוך. זה לא מפתיע אם כן ,שגם נמצא שלחברות אלו יש יותר משקיעים לטווח ארוך (חלומה של כל חברה) מאשר לחברות עם מעורבות אחריות תאגידית נמוכה.

מגמות אלה משתקפות בהבדלים בביצועים הפיננסיים בין שתי הקבוצות הנבחנות במחקר. לאורך 18 שנים, החברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה הגיעו לתוצאות טובות יותר מאשר אלו עם מעורבות נמוכה, מבחינת ביצועים בבורסה ובמדדים חשבונאיים. חברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה הראו תשואה שנתית ממוצעת גבוהה ב- 4.8% מאשר זו של חברות עם מעורבות אחריות תאגידית נמוכה. תוצאות טובות יותר נמצאו גם בתשואה על הון ותשואה על נכסים.

מחקר זה מוכיח שאחריות תאגידית בהחלט משתלמת ועוזרת לחברה לייצר ערך רב יותר עבור המשקיעים שלה. התנהלות על פי אחריות תאגידית יוצרת אקלים בו העובדים מסורים יותר, והלקוחות מרוצים יותר ומאפשרת לחברה לפעול לאורך זמן כשמאחוריה עומדים מחזיקי העניין שלה. כמו כן, מכיוון שהיום אחריות תאגידית של חברות היא כבר חלק בלתי נפרד מהזירה העסקית ומהשוק, יש יתרון שרק הולך וגדל לחברות המתנהלות כך.

ממצאי המחקר הזה מתווספים לאלו של 80 מחקרים מ- 30 השנים האחרונות. מתוך מחקרים אלו נמצא קשר חיובי בין אחריות תאגידית להישגים הפיננסיים של ארגונים ב- 53% מהמחקרים וקשר שלילי רק ב- 5% מהמחקרים.

אז עכשיו שהשתכנעתם להתחיל לפעול באחריות תאגידית, אני מצפה לראות את החברה שלכם בצד של ה"חברות עם מעורבות אחריות תאגידית גבוהה" במחקר שיתבצע עוד 20 שנה...

מידע, נתונים והשראה לפוסט זה מבוססים על כתבה ב- Guardian ועל קטע מהספר Betterness: Economics for Humans של Umair Haque.


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

תגובה 1:

  1. לא ברור למה צריך לשכנע חברות לאמץ מדיניות אקולוגית? זה פשוט אבסורד. בעבודה שלי יש אזור ובו מפות ישראל ישנות זרוקות. בזבוז של נייר - אפשר לראות הכול באינטרנט.

    השבמחק