יום שלישי, 31 בינואר 2012

מחכים ל- Apple חלק 4

רק לפני שבוע כתבתי כאן על דוח הספקים שפרסמה Apple, והנה עוד לא הספקתי לעבור נושא וכבר התפרסם תחקיר של שבעה עמודים (!) על ידי ה- New York Times על מפעלי הייצור של החברה בסין, ועל אבדן חיי האדם שמתרחש שם.

תזכורת קטנה על הפוסט הקודם: Apple פרסמה בשבועות האחרונים דוח על הספקים שלה שמשקף את מצב הבטיחות ותנאי העסקה במפעלים ואת הממצאים מבחינת תקלות, מפגעים ואי עמידה בחוקים. כמו כן פרסמה החברה רשימה של רוב הספקים שלה. קישור

ועכשיו לתחקיר שהתפרסם...

התחקיר כולל שיחות עם יותר מ- 30 מנהלים ומנהלים לשעבר ב- Apple והספקיות, בתוכם יותר מ- 6 מנהלים עם ידע ממקור ראשון בנושא אחריות הספקים של החברה. הראיונות איתם חושפים כי הם נמצאים בקונפליקט בין הרצון לשפר את התנאים במפעלי היצור, לבין הצורך והמחויבות לעמוד ביעדים. עוד נחשף כי הנהלת החברה מודעת למפגעים ולהפרות תנאי ההעסקה מזה שנים, אך כל עוד הייצור נעשה בצורה מהירה ובעלות נמוכה, היא לא תפעל לשינוי.

התחקיר סוקר את המבדקים שערכה Apple החל מ- 2007 ועד היום, ואת הממצאים שעלו שמצביעים על כך שהספקיות מתעלמות, שנה אחר שנה, מהקוד האתי לספקים של Apple ואפילו מחוקים מקומיים. כאן היתה צריכה Apple לפעול, והעובדה שלא עשתה זאת מראה על התעלמות מצידה.

שני מקרים קשים במיוחד של פיצוצים בשני מפעלים שונים כתוצאה מאבק אלומיניום, הם רק דוגמא אחת להתעלמות הזאת. הפיצוץ הראשון במפעל בצ'נגדו ב- 2011 גרם למותם של ארבעה ולפציעתם של 18 עובדים. שבעה חודשים אח"כ, פיצוץ זהה ארע במפעל בשנגחאי וגרם לפציעתם של 59 עובדים.

אבק אלומיניום הוא בעיית בטיחות ידועה שהפתרון שלה הוא פשוט אוורור נאות. לאחר הפיצוץ הראשון, אם Apple היתה מבצעת מבדקים בכל המפעלים בנושא זה, האירוע השני היה נמנע.

From the NY Times: Color China Photo, via Associated Press

משיחות עם מנהלים עלה, כי למרות שהחברה הצהירה בדוח הספקים שהיא מסיימת התקשרויות עם ספקיות אשר לא עומדות בתנאי העסקה ובטיחות, בפועל זה לא כך – למצוא ספקיות שיכולות לעמוד בדרישות הייצור של Apple ובמחירים שלה דורש זמן וכסף ולכן לא קורה כ"כ מהר... ולראיה – מתוך מאות ההפרות שהתגלו במאות ספקיות שונות מ- 2007, החברה סיימה התקשרות עם 15 ספקיות בלבד.

לא שזה תירוץ להפרת תנאי העסקה ובטיחות, אבל Apple דורשת מהספקיות שלה למכור לה רכיבים במחירים נמוכים מאוד, וכך מתירה להן מתח רווחים מינימלי. הספקיות, בנסיון להגדיל רווחים, עושות קיצורי דרך בכל מה שקשור לתנאי העסקה, בטיחות ותפעול אחראי לסביבה.

Apple היא לא היחידה שמפעילה לחץ על הספקים שלה למחירים נמוכים יותר וזמני אספקה קצרים, גם חברות טכנולוגיה כמו Dell, Hewlett-Packard, I.B.M., Lenovo, Motorola, Nokia, Sony, Toshiba ואחרות לא טומנות ידן בצלחת בכל מה שנוגע לשרשרת האספקה. מנהלים בחברות אלו מדווחים על קונפליקט דומה לזה של Apple מבחינת רווחת ובריאות עובדים אל מול עמידה בזמנים ורווחים.

אבל, משיחות נוספות שנעשו עם מבקרים עצמאיים, ספקים ומנהלים מחברות אלו עולה שחברות כמוHP ומספר אחרות כן מאפשרים לספקים להגיע לרווחים גבוהים יותר ואף נותנים מענקים אם זה לטובת שיפור תנאי העבודה, כמו כן ישנה תקשורת טובה יותר בין הספק לחברה.

מהן המשמעויות ל- Apple?

למי שלא מכיר, ה- New York Times הוא אחד העיתונים הוותיקים, המכובדים והמוערכים ביותר בארה"ב ובעולם (אם לא ה...) ולתחקיר כזה שמעמיד את Apple במצב מאוד לא נעים, יש משמעויות רבות. אחת התוצאות היא כמובן תביעות – תביעות קיבוציות ממשפחות, מהעובדים, תביעות על אי עמידה בחוקים מקומיים ועוד. חשוב לציין שהחברה היתה מודעת לחלק מהמפגעים הללו, מה שהופך אותה לשותפה באחריות לאבדן חיי אדם.

תוצאה נוספת, וחשובה יותר מתביעות, היא לחץ מצרכנים ומארגונים למען זכויות אדם. לחץ כזה יכול לבוא בצורת חרם על מוצרי החברה, אבל גם אם לא – יש כאן פגיעה קשה בתדמית החברה.

נותר רק לחכות ולראות מה תהיה התוצאה בשטח, אבל מה שבטוח זה ש- Apple תהיה חייבת להתמודד עם נושא הספקיות שלה בצורה משמעותית יותר, ושקופה יותר. ולגבינו הצרכנים, האם נהיה מוכנים להחרים את הגאדג'טים האהובים עלינו? או אולי לשלם עליהם יותר כדי להציל חיי אדם? זאת ועוד נגלה בחודשים הבאים כשהסיפור ימשיך להתגלגל... אנחנו נעדכן....


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה