יום חמישי, 19 בינואר 2012

אחריות תאגידית ב- 2012: המגמות התחזיות והציפיות...

אחריות התאגידית נוכחת בעולם העסקי כבר משנות ה-80 אבל זה תחום שכל הזמן מתפתח ומשתנה, כך שמה שהוגדר אחריות תאגידית לפני 30 שנה, כבר פחות תקף להיום (למרות שיש חברות שלא התקדמו ועדיין מתנהלות כמו בשנות ה-80...). משנה לשנה אנו רואים הגדרות ומגמות חדשות, דגשים אחרים, אתגרים ופתרונות שונים ואפילו תחומים חדשים שמתפתחים תחת המטריה של אחריות תאגידית.

לקראת 2012 אספתי לנו כאן מרחבי העולם האינטרנטי, מספר מגמות שכנראה יתרחשו בתחום האחריות התאגידית:

גלובליזציה – הכפר הגלובלי ממשיך לקטון, כך שבקרוב יהפוך לבית אחד קטן וגלובלי... מגמה זו משפיעה באופן ניכר על נושא שרשרת האספקה – בעיקר על מיקור חומרי גלם וייצור. כמו כן מגמה זו תורמת לכך שאחריות תאגידית כבר לא שמורה לחברות מערביות בלבד, אלא אומצה במדינות מתפתחות כמו סין וברזיל.

שקיפות ובקרה – הלחץ על חברות לשקיפות ודיווח הולך וגדל בשנים האחרונות וימשיך כך גם ב- 2012. הבקרה על ביצועי החברות תגדל, וכבר עכשיו אנו רואים את חברות ראיית החשבון הגדולות בעולם מרחיבים את הפעילות שלהן בנושא השקיפות, הדיווח והבקרה (כולל שתופי פעולה עם ה- GRI). ב- 2012 נראה גם יוזמה חדשה, ה- Global Initiative for Sustainability Ratings, שבאה ליישר קו עם כל דירוגי האחריות התאגידית השונים (יש כ- 100 כאלה), אך נראה שגם זה לא יפתור לגמרי את העומס ואלפי התוצאות והנתונים השונים של דירוגים אלה...

מעורבות עובדים – נמשיך לראות מגמה זו הולכת וגודלת שכן חברות מבינות את ההשפעה של עובדים מעורבים ומרוצים על הצלחת העסק. מחקרים שונים מראים שבחברות עם תכנית אחריות תאגידית טובה מורל העובדים גבוה יותר ב- 55%, התהליכים העסקיים יעילים יותר ב- 43%, תדמית החברה חזקה יותר ב- 43%, ונאמנות עובדים גבוהה יותר ב- 38% - כל זה בהשוואה לחברות עם תכנית אחריות תאגידית חלשה.* כמו כן בחברות בהן יש מעורבות עובדים גבוהה רווחי התפעול גבוהים יותר והרווח פר מניה גבוה פי 4 מזה של חברות עם מעורבות נמוכה.**

שיתופי פעולה - חברות מתחרות כמו גם משתפות פעולה בנושאי אחריות תאגידית, והמגמה תמשיך ותתעצם ב- 2012. שיתוף הפעולה עוזר לחברות להתמודד עם נושאים אלו בצורה יעילה יותר, אך לא מבטל את השאיפה ליצירת יתרון תחרותי על ידי תכנית אחריות תאגידית טובה ויצירתית.

צרכנים מודעים – דיברנו הרבה כאן בבלוג על כך שבשנים האחרונות צרכנים יותר ויותר מודעים לנושא האחריות התאגידית של חברות, בעיקר בנושאים כמו אתיקה, שרשרת האספקה וסביבה. צרכנים דורשים מהחברות היצרניות כמו גם מהחנויות בהן הם קונים לפעול באחריות, ומחפשים את המוצרים שיעזרו להם עצמם לנהל אורח חיים בר קיימא. מגמה זו תמשיך לגדול ב- 2012 ובשנים הבאות.

עובדים דורשים אחריות חברתית! – בארה"ב ישנה מגמה שהתחזקה בשנתיים האחרונות (ותמשיך להתחזק) של עובדים ומחפשי עבודה שמעדיפים לעבוד בחברה המתנהלת באחריות תאגידית. מחקר בארה"ב בקרב דור ה- Y מראה כי 88% מהם בוחרים מקום עבודה על פי ערכי האחריות התאגידית שלו ***. כמו כן, חברות גדולות יוצרות יותר ויותר משרות באחריות תאגידית ומגייסות עובדים שיעזרו לחברה לשנות ולהשפיע מבפנים כולל משרות בכירות.

מדיה חברתית – תקשורת "אינסטנט" עם מחזיקי העניין המאפשרת דו שיח תמידי בנושאי אחריות תאגידית. תחום זה עדיין יחסית חדש, וימשיך לגדול ולהתפתח בשנים הקרובות.

זכויות אדם – ימשיכו להיות עניין מרכזי כפי שהיה כבר משנות ה- 90. הקיץ האחרון בו הבינו עמים שונים (האביב הערבי) וצרכנים (המחאה החברתית אצלנו, Occupy Wallstreet ברחבי העולם) את זכויותיהם וקמו להגן עליהם, הטביע את חותמו על תאגידים רבים ועל כן בוודאי יקבל תשומת לב מיוחדת ב- 2012.

יעילות, יעילות, יעילות – אוכלוסיית כדור הארץ הולכת וגדלה ויש צורך, ויותר מתמיד, לנהוג ביעילות בכל מה שקשור לצריכת משאבים. מוצרים ושירותים שמתאימים למגמת חיסכון זו ימצאו שוק בשנים הקרובות (בשאיפה שכבר ב-2012). דגש מיוחד יושם על פיתוח מוצרים עם תכונות ברות קיימא.

אחריות תאגידית במקום אחריות ממשלתית – חברות וארגונים ללא מטרות רווח ימשיכו למלא את מקומן של ממשלות שתפקודן בנושאים של חברה וסביבה לוקה בחסר.

כיסוי תקשורתי נרחב יותר – לתחום האחריות התאגידית ימשיך להעלות את המודעות לנושא בזירה העסקית, המדינית, ובקרב צרכנים והקהל הרחב. כרגע סוקרים תחום זה בעיקר אתרים ובלוגים העוסקים "בנישה" של אחריות תאגידית, אך אנו נראה יותר אמצעי תקשורת "מיינסטרימים" מדווחים על הנושא (דוגמת ה- Guradian).

רגולציה - חוקים ותקנות הקשורים להתנהלות האחראית של חברות הולכים ומתווספים לספרים במדינות שונות. אנו רואים בעיקר רגולציות לגבי איכות הסביבה (חוקים שמגבילים פליטות פחמן כמו בישראל, ארה"ב ובריטניה למשל, או חוקים לגבי מחזור כמו בגרמניה או הולנד), או רגולציות של מדינות או בורסות לגבי דיווח ושקיפות בנושאי אחריות תאגידית. מגמה זו לבטח תמשיך להתרחב ב- 2012 ובשנים הבאות, ובמיוחד באירופה לאור העובדה שה- GRI מקדם את הנושא באיחוד.

מקווה שנהניתם מהסקירה ומצאתם אותה מעניינת... כדאי לציין כי המגמות הללו מתאימות יותר לשוק העולמי, מאשר לשוק הישראלי שדווקא רואה האטה בתחום בחודשים האחרונים.

נראה בשנה הבאה אם התחזיות היו נכונות ונקווה שהשוק המקומי יפתיע ומגמות אלה יתבטאו גם כאן...


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס


מידע מהמחקרים השונים המצוטטים כאן:

*http://www.towerswatson.com/assets/pdf/3848/Towers-Watson-EmployeeSurvey_power-of-three%281%29.pdf

http://www.shrm.org/Research/SurveyFindings/Articles/Documents/11-0066_AdvSustainHR_Exec_Summary.pdf

** http://www.gallup.com/consulting/52/employee-engagement.aspx

*** http://www.pwc.com/gx/en/managing-tomorrows-people/future-of-work/pdf/mtp-millennials-at-work.pdf

הפוסט מתבסס על כתבות אלה:

http://www.forbes.com/sites/forbesleadershipforum/2012/01/18/the-top-10-trends-in-csr-for-2012/

http://www.triplepundit.com/2011/12/top-12-predictions-for-csr-corporate-responsibility-in-2012/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה