יום רביעי, 26 בינואר 2011

סקר - "הדיווח לאן"?


אז למה חברות משקיעות בדוח אחריות תאגידית? מה זה נותן להם?

סקר שנערך בחסות ארגון ה- GRI בא לברר ולתת מענה לשאלות אלו. בסקר השתתפו כ- 5,000 קוראים וכותבים של דוחות אחריות תאגידית, מה שמאפשר השוואה ו"יישור קו" בין הציפיות וההעדפות של קהל הקוראים לזה של הכותבים.

מסקנות הדוח כוללות את המוטיבציה שעומדת מאחורי הדיווח, איך נבנה האמון, והשפעת הדיווח על שינויי התנהגות. מסקנות אלו נאספו בתום הסקר לסדרה של המלצות לכותבי הדוחות, ע"מ לשפר ולקדם את נושא הדיווח:

  1. אפילו ה"כפר הגלובלי" כבר הולך וקטן, ולמדינות שהיו לפני כמה שנים זניחות, יש היום השפעה גדולה יותר. עתיד הדיווח נמצא בידי כותבים שאימצו את נושא הגיוון העולמי-חברתי
  2. מטרת הדיווח היא שיפור הביצועים והתהליכים הפנים ארגוניים, ולקיחת אחריות בנושא הקיימות.
  3. רוב הכותבים סבורים שאחת מסיבות כתיבת הדוח היא ע"מ לערב את מחזיקי העניין. מצד הקוראים, רק מיעוטם רואה את הדוח כדרך לקבוע את מידת ודרך מעורבותם בארגון. מסקנה זו מעלה את האפשרות שאסטרטגיות הדיווח ומעורבות מחזיקי עניין צריכה לעבור שינוי.
  4. באופן כללי, קוראים מאמינים לתוכן המסוקר בדוחות, אך רק 10% מהם חושבים שהדוח מספק את התמונה המלאה כלומר - שקיפות מוחלטת).
  5. דיווח מאפשר השוואה בין דוחות (כלומר, ביצועים של חברות), ושקיפות.
  6. רוב הקוראים נותנים חשיבות לכלים שונים שמעניקים תוקף לדוח - כשהחשוב ביותר לדעתם הוא האישור צד שלישי, ופרסים בחשיבות נמוכה.
  7. קוראים משתפים אחרים את שהם קוראים בדוחות, ומשפיעים אחד על השני. כלומר, החשיפה של דוחות היא גדולה יותר מסך הקוראים.
  8. דוחות משפיעים על קוראים בהשקעות שהם עושים, חיפושי עבודה וקניית מוצרים. שליש מהקוראים מקבלים השראה מהדוחות לפעולה בתחום הקיימות.

הסקר לא נותן תשובות לגבי עתיד הדיווח, אך מה שברור הוא שלכותבי הדוחות יש את הכוח להשפיע עליו ולקבוע את הרף בו כותבים בעתיד יצטרכו לעמוד (או לעבור). לעומת זאת, הסקר מאפשר דיאלוג בין הקוראים לכותבים, מה שמעודד את המשך צמיחתו של נושא הדיווח ותורם לשיפורו.

לפוסט של איליין כהן על הסקר The GRI Report Survey Report

איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה