יום שני, 11 באפריל 2011

מחכים ל- Apple

דוח שהכנו לאחרונה לאחד מלקוחותינו מתחום הטכנולוגיה, כולל סקירה של פעילויות אחריות תאגידית של מספר חברות טכנולוגיה גלובליות. מהדוח עלה, שמגזר הטכנולוגיה העולמי בהחלט פועל, מעורב ותורם בכל הקשור לאחריות תאגידית - מאחריות לעובדים וללקוחות ועד אחריות לסביבה ולקהילה. בעזרת המשאבים המיוחדים להם (תוכנה וחומרה, ידע טכנולוגי, משאב אנושי איכותי וכמובן כסף), מעורבות חברות טכנולוגיה רבות במיזמים שמטרתם לקדם חינוך ואוכלוסיות חלשות ע"מ לצמצם פערים חברתיים וכלכליים.
לכל החברות שסקרנו בדוח היתה רמה מסוימת של פעילות בנושא אחריות תאגידית, אותה מפרסמות החברות בגאווה באתרי האינטרנט שלהן, לכולן חוץ מחברה אחת - חברת הטכנולוגיה האהובה עלי, לה אני שומרת אמונים - Apple.

בתור מעריצה של התפוח, והבעלים הגאה של מק, שני אייפודים ואייפון הייתי מאוכזבת מאוד מהממצאים, או יותר נכון החוסר בהם... באתר החברה אין שום אזכור לאחריות חברתית ולפעילות כלשהיא של החברה בקהילה. רק לשם השוואה, מיקרוסופט, המתחרה של Apple משכבר הימים, היא מהמובילות בסקטור בנושא אחריות תאגידית עם מערך Corporate Citizenship מפותח, מוטמע ומשומן היטב.

נראה ש Apple בכל זאת שמעה על אחריות תאגידית וה- GRI, כי יש כן התייחסות באתר החברה לשני אספקטים מתוך התחום הרחב הזה - אחריות לסביבה, והתנהלות אחראית מול ספקים. ההתייחסות לשני הנושאים הספציפיים הללו אינה מקרית, החברה ספגה ביקורת מדעת הקהל וארגונים עולמיים בנוגע לאורך החיים הקצר של המוצרים שלהם ותכיפות התחלופה שלהם, ותנאי העסקה של עובדים במפעל הייצור בסין.

Apple מציגה את המדיניות שלה לגבי שני נושאים אלו עפ"י מדדי ה- GRI הרלוונטים להם (EN, HR) וסוקרת את הפעילויות שביצעה ע"מ לשפר במהלך השנים האחרונות ואת המטרות לעתיד.

אז מה לגבי אחריות חברתית? תרומה לקהילה? איפה החדשנות המפורסמת שלהם כשזה מגיע לקידום מטרות חברתיות? שינוי יכול להגיע מכמה כיוונים שונים - מהצרכנים, ההנהלה או העובדים. ההנהלה כנראה לא בעניין, אבל מה עם הצרכנים? אולי אנחנו כ"כ מסונוורים מהתפוח שאנחנו מעלימים עין ונותנים לזה "להחליק"? ומה לגבי העובדים - האם יש להם את הכוח והעניין "לחנך" את ההנהלה?

קרב הטכנולוגיה של שתי מעצמות העולם - Apple ומיקרוסופט - תמיד צמוד ומותח, אבל לפחות במערכה של אחריות חברתית מיקרוסופט מנצחת בענק. אולי אם הם יצאו בקמפיין שמראה שבאחריות חברתית הם יותר טובים, ה- PC החנון והמעונב שלהם מהפרסומות יצא סוף סוף עם ידו על העליונה, ויפקח ל Apple את העיניים והארנק...

איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה