יום ראשון, 7 בספטמבר 2014

דוח קיימות 2012-2013 לנטפים : עולם ומלואו...

חברת נטפים חיה ונושמת קיימות מהרגע שהוקמה, אפילו בלי להתכוון לכך (לפחות לא בשנות ה-60 כשעדיין לא היה מושג כזה)... ולכן זה רק הגיוני שהחזון העסקי שלה ילך יד ביד עם עקרונות הקיימות:

As the world's leading irrigation company, we will drive
mass adoption of drip irrigation to fight scarcity of water
land and food.

דוח הקיימות החדש של החברה אשר פורסם בשבוע שעבר מפיח רוח חיים בחזון זה בעזרת סיפורים שמדגימים לקורא כיצד נטפים, במקור חבורה של קיבוצניקים מהנגב, חולשת היום על שוק ההשקיה בטפטוף העולמי ועוזרת לחקלאים קטנים כגדולים, במדינות שונות, לגדל יותר תוצרת עם פחות משאבים. בכך, לא רק מגשימה נטפים את החזון העסקי שלה אלא יוצרת ערך משותף.

הכותרת של הדוח והנושא המרכזי שלו, At the Heart of the Food, Water and Land Nexus  (בתירגום חופשי – צומת המפגש של מזון, מים ואדמה), משקף בצורה הטובה ביותר את ההוויה של השקיה בטפטוף: האפשרות לגדל יותר מזון, עם פחות מים ופחות אדמה מציבה את ההשקיה בטפטוף בלב ליבה של ה"צומת". בנוסף, חלק גדול מהפרויקטים של נטפים המפורטים בדוח (בעיקר במדינות עולם שלישי) גם תורמים לפיתוח כלכלי של האיזור והתושבים.
על מנת להעלות את המודעות ליתרונות ההשקיה בטפטוף, ול"חנך" את השוווקים הן במדינות המתפתחות והן במפותחות להשתמש בשיטת השקיה זו, נטפים משתפת פעולה עם ארגונים, מדינות, חברות עסקיות ועוד וכמו כן פועלת באופן מתמיד למציאת פתרונות טכנולוגיים לגידולים שונים, סוגי אקלים ואדמה שונים. חלק גדול מהפיתוח מושקע בהנגשת הטכנולוגיה לאוכלוסיות שונות הן מבחינת מחיר המערכות והן מבחינת רמת הקושי של תפעולן.

כל זה בא לידי ביטוי גם באסטרטגית הקיימות החדשה של נטפים ל- 2020 אשר נמצאת כרגע בתחילת הדרך כשאר במשך 2013 הוגדרו המעטפת של האסטרטגייה ויעדים כלליים:


מדווחים G4
הדוח של נטפים מכסה את פעילות החברה ב- 2012-2013 ונכתב על פי הנחיות ה- G4  GRI ברמת CORE. בהלימה עם דרישות הנחיות דיווח אלה, תכני הדוח והמדדים שנבחרו לדיווח מבוססים על הנואשים החשובים ביותר עבור הארגון ומחזיקי העניין שלו. נושאים אשר מופו וזוהו במסגרת תהליך שכלל דיאלוג עם מחזיקי עניין מקומיים בישראל כמו גם התייעצות מחזיקי עניין גלובליים אשר להם ממשקים שונים עם נטפים. הנושאים כוללים ארבעה הקשורים לליבת הפעילות העסקית של נטפים, ושלושה נושאים המתייחסים לפעילות השוטפת שלה.
הנושאים החשובים ביותר עבור נטפים ומחזיקי העניין שלהם:


לב ליבו של הדוח מורכב מהנושאים החשובים, כאשר לכל אחד מארבעת נושאי ליבת הפעילות מוקדש פרק המפרט את המדיניות של נטפים בנושא זה, הקונטקסט הגלובלי שבו היא פועלת ומה נעשה בפועל.
בנוסף, סיפורים וביצועים המתייחסים להתנהלות הפנימית של החברה – עובדים ופעילות שוטפת – נמצאים תחת שני פרקים יעודיים.

:Mass adoption of drip irrigation מתאר כיצד נטפים פועל על מנת לקדם את אימוץ שיטת ההשקיה הזו בשווקים וקהלים שונים, ובגידולים שונים על ידי פיתוח או שימוש בטכנולוגיות חדשות, התאמת השיטה לגידולים שעד כה לא ניתן היה לגדל בטפטוף, והנגשת פתרונות טפטוף הן מבחינה קלות השימוש והן מבחינה כלכלית.

Enhancing customer capabilities:  פרק זה מתאר את השותפות עם דילרים ברחבי העולם, ואת המחויבות המשותפת למצוינות ולצמיחה. כמו כן, הפרק כולל סיפורים על פרויקטים בהם נטפים עזרה ללקוחות לשפר משמעותית את היכולות שלהם בעזרת התאמת הציוד המתאים יותר, שימוש אופטימלי בהשקיה בטפטוף, ותמיכה אגרונומית מקצועית. שיפור היכולות מתייחס לגידול יותר סחורה ובאיכות גבוהה יותר, בפחות משאבים.

Sustainable productivity: נטפים פועלת בשותפות עם המגזר העסקי והמגזר הציבורי, כולל ארגונים של האו"ם, ארגונים ללא מטרות רווח ועם ממשלות על מנת לקדם את נושא ההשקיה בטפטוף הן ברמה הטכנולוגית והן ברמת הנגישות. כך מצליחה נטפים  להגיע לעוד ועוד גידולים, לשפר עוד יותר האפקטיביות של המערכות ולהגיע לחקלאים שבלי שיתופי הפעולה הללו כנראה שלא היתה להם נגישות להשקיה בטפטוף ולרמת חיים טובה יותר.

Advancing public policy: נטפים פועלת במסגרות גלובליות ומקומיות על מנת לקדם את נושא ההשקיה בטפטוף בקרב קובעי מדיניות. נטפים הוזמנה ב- 2011 להשתתף בתכנית ה- LEAD של הגלובל קומפקט, וכמו כן משתתפת במדט המים של האו"ם ובקבוצות עבודה נוספות אשר מטרתן לקבוע הנחיות גלובליות לפעולה בנושאים של מים, מזון, חקלאות ונגישות לחינוך וטכנולוגיה. 

תחת Our accountabilities נמצאים שלושת הנושאים החשובים אשר נוגעים לפעילות השוטפת של נטפים:

:Employee performance לנטפים מעל ל- 3,200 עובדים ב- 27 מדינות, פרק זה מפרט את הדרך בה נטפים פועלת למען פיתוח ושימור העובדים, ודואגת ליצירת מקום עבודה משתף, הוגן, בטיחותי ומתגמל על ביצועים.

Material use and recycling, and Water conservation: שני הנושאים החשובים הללו נמצאים תחת הפרק Supply chain efficiency המתאר את יישומם של פרויקטים ב-16 המפעלים של נטפים בעולם כולל חיסכון באנרגיה, מים, התייעלות לוגיסטי, ומחזור חומרי גלם.

פרק נוסף שנמצא כאן והוא לא חלק מהנושאים החשובים כפי שמופו על ידיד מחזיקי העניין, הוא פרק הקהילה אשר מתאר כיצד נטפים משתמשת ביכולות שלה ושל עובדיה לתרום לקהילות השונות בהן היא פועלת. כך למשל, עובדי נטפים תמכו בבניית גינות לאוכל מזין בבתי ספר וגנים באוסטרליה ודרום אפריקה, עזרו לבנות חווה אורגנית שהיא גם פרויקט חברתי בישראל, ועוד. כמו כן, נטפים תורמת ציוד וידע לפרויקטים נוספים אשר מטרתן העצמת אוכלוסיות חלשות על ידי חקלאות, למשל בגיאורגיה, הונגריה וקניה.

לסיכום, הדוח השני של נטפים מראה מחויבות להתקדמות ושיפור בתחום האחריות התאגידית, ונותן הצצה לפעילות המרתקת כל כך של החברה הזו, שמי שמסתכל עליה מבחוץ לא ידמיין את העולם ומלואו שיש שם בפנים... צריך לקרוא כדי להבין...

לקריאת הדוח המלא או התקציר.

איריס רקוביצקי
ביונד ביזנס

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה