יום שני, 9 בינואר 2012

6 סיבות טובות (מאוד) לדווח על אחריות תאגידית

בעשור האחרון דיווחי אחריות תאגידית תפסו מקום של כבוד בזירה העסקית. במדינות רבות בעולם דוחות אחריות תאגידית או קיימות כבר לא נתפסים כחוברת של סיפורים נעימים ומחממי לב על החברה, שביניהם שזורות תמונות של ילדים שמחים... התקדמנו משם...

היום כל חברה גדולה שמכבדת את עצמה מפרסמת דוח אחריות תאגידית - כשהחברות הגדולות בעולם (כמו למשל Microsoft, GE, Wall Mart) מבינות שבדיוק כמו דוח פיננסי, דוח אחריות תאגידית הוא MUST.

אז למה זה MUST?

כשמדובר בעסק, ושבמרכז עומדים שיקולים כמו ROI, אחריות לעובדים, לבעלי מניות וללקוחות לא מספיק לומר – "מיקרוסופט מדווחת אז גם אנחנו צריכים"... חשוב לבצע תהליך פנימי, לשאול שאלות, ולהבין למה החברה שלנו צריכה לדווח.

אז לטובת אלו מאתנו שמחפשים מידע, מתלבטים, או מנסים לשכנע את הבוס, ריכזתי כאן כמה סיבות טובות לדיווח וגם הפנייה לחברת דיווח (תגידו שאני שלחתי אתכם):

  1. בוא נתחיל מכך שאפשר לומר שחברה שלא מדווחת על יוזמות, תהליכים והישגים בתחום האחריות התאגידית, כנראה שאין לה מה לספר... זה לפחות המסר שהיא מעבירה למשקיעים ולמחזיקי העניין שלה. לכן, חברה שכן מדווחת מעבירה מסר שיש הישגים בתחום. גם אם ההישגים לא בשמיים, לפחות מחזיקי העניין יודעים שעובדים על זה.
  2. כאמור, דיווח=שקיפות. שקיפות לגבי תהליכי ניהול הסיכונים של החברה, פיננסיים ואחרים, תורמת לבניית ושיקום האמון עם מחזיקי העניין שלה – בעיקר לקוחות, עובדים ומשקיעים. סיבה זו לדיווח מקבלת חשיבות מיוחדת באקלים הפיננסי של השנתיים האחרונות (ובישראל – באקלים החברתי של השנה האחרונה), בו חברות מסקטורים שונים עמדו בפני משבר אמון קשה עם מחזיקי העניין שלהן.
  3. ואם כבר דיברנו על אקלים לא מפרגן, סיבה חשובה נוספת (שחברות אף פעם לא יודו בה בקול רם, אז אני אומר אותה) היא יחסי ציבור. קראו לזה שיווק או בניית מוניטין... בסופו של דבר דוח אחריות תאגידית שמספר לכולם כמה טוב עשתה החברה לאחרונה, בהחלט יכול לתת לחברה כמה נקודות זכות בקרב קהל מחזיקי העניין.
  4. כתיבת דוח אחריות תאגידית הוא תהליך מורכב וארוך, בו מבצעת החברה הערכה לא רק של היוזמות החברתיות-סביבתיות שלה, אלא גם של תהליכים עסקיים, משפטיים וניהוליים. תהליך זה הוא ערך מוסף של דוח אחריות תאגידית, שכן אם הוא נעשה בצורה נכונה ומעמיקה, הוא יכול להביא לשינויים חיוביים בארגון כמו למשל התייעלות בתחומים שונים, עליית מדרגה בנושא האתיקה, הידוק הקשר עם העובדים, ועוד ועוד...
  5. בשנים האחרונות ישנה מגמה בעולם של אחריות מתגלגלת. מה זה אומר? אם הכריש הגדול ביותר (להלן, התאגיד) פועל באחריות תאגידית, אבל הדגים שמהם הוא ניזון (להלן, הספקים) מעסיקים את הדגיגים שלהם בעבודת פרך ומזהמים את האקווריום, אז לכל מה שהכריש האחראי עושה אין שום משמעות. ולכן, בשנים האחרונות תאגידים אחראיים דורשים מהספקים שלהם להתנהל באחריות ולעתים אף דורשים מהם לדווח על הפעילות שלהם בתחומי חברה וסביבה. דרישה זו באה לאחר נסיון רע של תאגידים מהשנים האחרונות שעמדו תחת ממטרי השמצות מהתקשורת וארגונים שונים על התקשרותם עם ספקים מנצלים או מזהמים (אחת הדוגמאות הראשונות לכך היא כמובן נייקי וה- sweatshops). כלומר, התקשרות עם ספק כזה יכול לעלות לחברה בלקוחות ובמוניטין שלה – וזה שווה הרבה מאוד כסף. דבר נוסף לגבי ספקים אחראיים הוא שהיום כבר ידוע שיש קשר ישיר בין איכות המוצר של הספק לבין התנהלותו (בגלל חומרי גלם, תהליכי עבודה ועיבוד וכו').
  6. סיבה אחרונה, שניצנים שלה אפשר כבר לראות, היא רגולציה. במספר ארצות בעולם ישנה רגולציה לדיווח על אחריות תאגידית – בחלקן זו רגולציה של הבורסה ובאחרות זו רגולציה ממשלתית. למדינות אלה מצטרפות לאט לאט עוד מדינות ונראה שנושא הרגולציה קורם עור וגידים, כך שאמנם כיום דיווח אחריות תאגידית הוא לרוב וולונטרי, אבל נראה שתוך כמה שנים כל חברה מעל לגודל מסוים תהיה חייבת לדווח

אז למה לא להתחיל עכשיו? כשעוד אפשר לבחור מתי, למה ואיך?

אז אחרי שקראתם, הפנמתם, הערכתם והשגתם אישור הנהלה מגיע הרגע של בחירת חברת יעוץ, שתלווה אתכם בכתיבת הדוח (לא, אתם כנראה לא יכולים לבד... זה הרבה יותר עבודה ממה שאתם חושבים ודיווח ברמה טובה דורש נסיון וידע) , הרשו לי להמליץ לכם על חברה מובילה בתחום זה בישראל, ולמנות 4 סיבות טובות לבחור את חברת ביונד ביזנס לכתוב לכם דוח:

סיבה מס' 1: מובילות ומקצועיות

עבור ביונדביזנס, דוח זה לא רק דוח. דוח זה הסיפור של החברה כפי שהיא רוצה לשקף אותה, את רוח החברה בסגנון החברה. אנו בקיאים ב-best practices של דיווח ברמה העולמית ומבטיחים ליצור לכם דוח שיביא לכם גאווה גדולה וגם פלטפורמה ראויה לניהול שיח עם מחזיקי העניין שלכם. אנו קשובים לכל דגש, לכל פרט, לכל קושי ומוצאים פתרונות יצירתיים לכל בעיה. אנו יודעים להוביל תהליך דיווח מוגדר בתוך לו"ז מוסכם לשביעות רצונו של כל לקוח וצרכיו הייחודיים.

אנו מובילי דעה בתחום ברמה בינלאומית– איליין כהן, המנכ"לית, נבחרה כמומחית באירופה ובמזרח התיכון והיא כותבת לעיתים על דוחות באתרים ומגזינים בתחום דוגמת Sustainable Business Forum , .CorporateRegister.com, Ethical Corporation

עבורנו דוח זה לא רק דוח. זה לב העסק – שלך וגם שלנו.

סיבה מס' 2: ניסיון מוכח

לביונד ביזנס ניסיון רב בכתיבת דוחות אחריות תאגידית. החברה ליוותה את כתיבתם של 25 דוחות אחריות תאגידית ודוחות COP (דרישת הדיווח של יוזמת ה- Global Compact של האו"ם) במהלך 5 השנים האחרונות. היינו שותפים בתהליכים בחברות קטנות, גדולות וגלובליות –בישראל ובחו"ל. נסיון זה בכתיבת דוחות מאפשר לנו להבין את הסביבה העסקית של כל חברה במהירות, לסייע בקביעת התכנים הרלוונטיים לדיווח ולעשות סדר בדיווח שלכם תוך דבקות במטרות הדיווח.

סיבה מס' 3: התמחות במסגרת הדיווח של ה- GRI

צוות ביונד ביזנס מתמחה בתקן ה- GRI על כל דקויותיו. התקן של ה- GRI (ארגון הדיווח העולמי) הוא המוביל כיום מבחינת מספר החברות המפרסמות דוחות. למרות זאת, אנו לא מתייחסים למסגרת ה-GRI כתהליך מכני של לעשות V על כל מיני סעיפים. אנו דואגים לרוח, לסגנון ולסיפור האמיתי של החברה תוך הקפדה על הפרטים הקטנים שנדרשים על ידי ה-GRI . בנוסף, אנו דואגים לקבל (אם תרצו) את אישור ה-GRI על רמת הדיווח בהתאם לתכנים של הדוח.

סיבה מס' 4: השירות

אנו נותנים שירות מסור, מלא, קפדני, איכותי. אנו דואגים לפרטים הקטנים ושום דבר לא טרחה גדולה מדי עבורנו. אנו לא חוסכים במתן עצות מעבר לתהליך הדיווח, כמו למשל בעיצוב או תקשור הדוח, ומבטיחים לכל לקוח ערך מלא עבור כל שקל שהוא משלם לנו (אגב, המחירים שלנו תחרותיים!). כמו כן, אנו נותנים ללקוחותינו אפשרות לכתיבה גם בעברית וגם באנגלית ברמה גבוהה.

עד כאן סיבות טובות...

אני מקווה שהשתכנעתם שכדאי לדווח, ושחברת ביונד ביזנס היא הכתובת לצרכי הדיווח שלכם.

כל שנותר לי הוא לאחל לכולנו ששנת 2012 תהיה שנה של דוחות אחריות תאגידית, אחריות חברתית וסביבתית ועסקים טובים!


איריס רקוביצקי

ביונד ביזנס

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה